Belvilla laat zien dat een mobiele site wel degelijk conversies oplevert [mobile case]
Groeiend aantal smartphonegebruikers geeft aanleiding tot actie.
Belvilla is één van de bekendste merken van @Leisure. @Leisure is online verhuurder van wereldwijd 300.000 vakantieaccommodaties en onder andere actief in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Engeland en Polen.
Het grootste deel van de rechtstreekse boekingen komt binnen via de desktopsite. Daarnaast werkt Belvilla samen met ruim 3.000 webpartners. Alle activiteiten op de desktopsite worden nauwkeurig gemonitord. In 2011 wordt duidelijk dat er steeds meer traffic vanaf smartphones komt. Dit is in lijn met publicaties die aantonen dat 51% van de Nederlanders een smartphone heeft en dit percentage nog steeds groeit. Ondanks de heersende mening in de markt dat conversie via smartphones lastig is, besluit Belvilla tóch de
mobiele mogelijkheden te onderzoeken. Belvilla start met een mobiele site.
Research & development en marketing werken bij Belvilla nauw samen, waardoor er snel geschakeld kan worden. Er volgt een periode van brainstorms en grondige research. Daarbij is Google een belangrijke informatiebron. Wat doen marktleiders? Wat doet de concurrent? Welke cases inspireren? De keuze tussen een app of mobiele site is snel gemaakt. Een mobiele site is platformonafhankelijk, beter vindbaar, makkelijker te updaten en handiger in te zetten op social media. Omdat de desktopsite van Belvilla geschikt blijkt voor tablets, concentreert Belvilla zich volledig op smartphonegebruikers. Gebruiksgemak staat uiteraard voorop en middels Web Analytics tools wordt exact nagegaan waar smartphonegebruikers op de desktopsite afhaken. Door het hele proces in fases op te delen en tussentijds steeds te testen, krijgt
de mobiele site vorm.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Gebruiksgemak voorop.
Voor de mobiele site wordt het boekingsproces flink vereenvoudigd: in slechts drie stappen heb je een definitieve boeking of optie op een accommodatie.
Bij elke stap kan direct gebeld worden met het call center en na de boeking krijg je een bevestigingsemail. Smartphonegebruikers kunnen dus snel en makkelijk boeken. Zonder in te hoeven loggen. Zonder alle betalingsgegevens op hun mobiel in te moeten vullen. Na boeking kan alle informatie zowel vanaf mobiel als desktop worden bekeken, waarmee Belvilla aansluit bij de multidevice cultuur van dit moment. De site is op 4 april 2012 gelanceerd en direct vertaald voor alle landen waar Belvilla actief is. Bezoek vanaf smartphones wordt automatisch geredirect. Om verkeer naar de site te trekken is er een AdWords campagne met click-to-call opgezet. Er wordt nog getest met een advertentiecampagne.
Mobiele site converteert wel degelijk.
Sinds de lancering van de mobiele site ziet Belvilla een stijgend aantal conversies via mobiel binnenkomen. Wat verkeer en conversies betreft is er geen verschuiving te zien van desktop naar mobiel, de mobiele site spreekt dus echt een eigen doelgroep aan. Op dit moment is de verhouding tussen het verkeer dat binnenkomt via de desktopsite en het verkeer dat binnenkomt via mobiel ongeveer 95:5.
Opvallend is dat de meeste mobiele bezoekers direct de URL van Belvilla intikken op hun telefoon. Hoewel het Nederlandse consumentengedrag de driver was voor het maken van een mobiele site, zijn er geen grote verschillen tussen de resultaten hier en in andere landen.
Blijven testen en ontwikkelen.
Belvilla is van mening dat de kennis van vandaag, morgen helemaal anders kan zijn. Ze zullen dan ook blijven testen, aanpassen en ontwikkelen. Zo wordt er nu gekeken welke mogelijkheden mobiel biedt om de klant ook voorafgaand aan en tijdens het verblijf van dienst te kunnen zijn. Bijvoorbeeld door klanten tijdens hun vakantie al een review te laten posten, in plaats van achteraf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid