Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoezo geen ADCN Deelbekroning Fotografie?

De Nederlandse bloeit maar de ADCN reikte dit jaar geen Deelbekroning Fotografie uit. Onbegrijpelijk, vindt PANL-bestuurslid Gerdjan van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gaat goed met de kwaliteit van de fotografie in Nederland. Fotografen als Inez van Lamswerde, Anton Corbijn, en Rineke Dijkstra zijn op internationale podia zoals MOMA en Centre Pompidou aanwezig en zijn bij vrijwel iedereen bekend. In de toegepaste fotografie hebben Nederlandse fotografen een plek veroverd op verschillende podia zoals AOP en ‘the 200 Best’ van Luerzers Archive.

related partner content for mobile comes here

Ook in de breedte is de kwaliteit aanwezig. Kijk nog eens naar Luerzers Archive. Hierin worden zowel reclamemakers als fotografen in de credits genoemd. Zet je het aantal vermeldingen van bureaus tegenover dat van fotografen, dan zie je dat er over de afgelopen tien jaar 157 vermeldingen zijn van Nederlandse fotografen, verdeeld over 68 uitvoerenden. Het aantal bureauvermeldingen over deze periode bedraagt 330, waarvan veel commercials, verdeeld over 86 bureaus. Corrigeer dat aantal vermeldingen voor commercials en je zou kunnen stellen dat Nederlandse fotografen het in het internationale speelveld ongeveer net zo goed of zelfs beter doen dan de andere Nederlandse reclamecreatieven.

Dat het goed gaat met de Nederlandse fotografie laat ook de Gup-uitgave ‘New’ zien met daarin veel nieuwe en interessante fotografen. Hun talent is misschien nog niet helemaal uitgekristalliseerd, maar de kwaliteit is in potentie aanwezig. Alhoewel creatieve carrières moeilijk te voorspellen blijven, lijkt het erop dat ook in de toekomst de kwaliteit van de fotografie in Nederland hoog blijft. Dat kan ook bijna niet anders gezien alle aandacht voor fotografie in Nederland op dit moment. Kijk naar initiatieven als Unseen, de Week van de Fotografie en de Fotograaf des Vaderlands.

Hoezo dan: ‘Geen nominaties voor de deelbekroning fotografie’? Worden de beste Nederlandse fotografen niet meer ingehuurd door de creatieven? Hoezo 28 lampen voor creatieven, en niet één fotograaf de moeite van het vermelden waard? ? Wordt door de bureaus het werk niet meer de moeite waard gevonden om te worden ingezonden? Is het niet meer belangrijk dat het beste werk in ‘Het Boek’ staat?

Gerdjan van der Lugt

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in