7 tips om nutteloze workshops en strategietoerisme te vermijden
Dus plan je een dagje uit met collega’s, een lekkere lunch, en een paar teambuilding activiteiten. Leuk toch?
Ja, misschien… Hoewel het idee om samen even de neuzen 1 kant op te zetten heel goed klinkt, komen er uit de meeste workshopsmaar middelmatige ideeën, die leiden tot wat ik ‘strategietoerisme’ noem.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuHet recept voor strategietoerisme:
• Zet 10 tot 12 mensen in een vergaderzaal in een inspiratieloos hotel, met veel junioren en trainees erbij (toch een manier om hen te belonen, toch?)
• Vraag een junior brand manager om de dag te faciliteren
• Vul de dag met omvangrijke powerpointpresentaties
• Herhaal wanneer nodig, en iedere keer dat er een nieuwe marketingdirecteur is.
Klinkt bekend? Dit soort workshops (als je ze al workshops kunt noemen) hebben waarschijnlijk geen blijvende impact op je merk en je business strategie. Erger nog, ze hebben vaak een negatief effect, omdat ze leiden tot cynisme onder de deelnemers.
Dus wat moet je doen als je een workshop wil organiseren die echt werkt? 7 tips:
- Selecteer een kleine maar gecommitteerde en multidisciplinaire groep senior werknemers. Als je wilt dat er besluiten worden genomen, nodig dan ook mensen uit die besluiten mogen nemen.
- Stel duidelijke doelen. Als het doel van de dag is om een leuke tijd te hebben, is dat prima. Maar als je strategische doelen wilt stellen moet je daar duidelijk over zijn.
- Geef deelnemers huiswerk. Een goede voorbereiding is het halve werk. Laat iedere deelnemers werken aan een deel van de input mbt de strategische doelen. Stuur mensen langs winkels, of laat ze buzz over je merk verzamelen. Essentieel om deelnemers betrokken te maken/houden en hen een gevoel van verantwoordelijkheid mee te geven voor de resultaten die die dag behaald worden.
- Beperk Powerpoint en stel regels voor de presenteren: bijvoorbeeld niet meer dan 5 slides en maximaal 20 minuten spreektijd.
- Denk aan de mogelijkheid van een externe facilitator, iemand die het proces in de gaten kan houden. Iemand die advocaat van de duivel speelt en het team laat focussen op denken, contributie en ideeën.
- Of nodig sprekers uit, specialisten, die met nieuwe insights kunnen komen. Ze brengen nieuwe inspiratie en zorgen ervoor dat het team niet de hele dag in het eigen wereldje blijft hangen, zoals zo vaak gebeurt in dit soort sessies.
- Debrief na afloop en deel de resultaten, en doe dat niet 3 weken later. Iedereen zit alweer snel in de dagelijkse routine en is de actiepunten op deze manier snel vergeten.
Een workshop kan een ongelofelijke accelerator zijn voor je strategie, onder voorbehoud dat je met een goed team komt, en de juiste benadering kiest. Alleen dan kunnen workshops werken!'
Anne Charbonneau is managing partner van The Brandgym in Amsterdam. Ze spreekt over ‘brand vision’ tijdens Marcom, 14 juni aanstaande.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid