Overslaan en naar de inhoud gaan

21ste eeuw: tijd van creativiteit en interconnectie

Managementgoeroe Tom Peters beweert dat in deze eeuw zaak is de macht aan vrouwen en ‘gekken’ te geven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens Peters, die in 1982 op slag beroemd werd met zijn boek 'In Search of Excellence', leven we in een ‘spannende én beangstigend tijd'. Van bedrijven die in de eenentwintigste eeuw willen overleven, moet de leiding vooral bezig zijn met het werven, kweken en behouden van talent. Volgens Peters onderscheiden sterk winstgevende bedrijven zich door de grote moeite die ze doen om toptalent binnen te houden.
Volgens de goeroe moet men bereid zijn mensen met niet-conventionele ideeën te binden. Naast de ‘gekken’is een andere bron van talent: de vrouwelijke wereldbevolking. 'Uit studies blijkt dat zij als manager mannen op vrijwel elk niveau overvleugelen. Zijn mannen uit op een transactie, vrouwen zoeken connecties,’ weet Peters.

related partner content for mobile comes here

Geweldige afbraak
Het is een tijd die toebehoort aan degenen die het lef hebben om te experimenteren. Maar het is twijfelachtig of aan die eis in voldoende mate wordt voldaan - vooral in Europa waar volgens hem sprake is van risicomijdend gedrag. 'Om te scheppen, moet je vernietigen. Voorbeeld: Nokia. Het Finse concern gaf de houthandel op om met ongekend succes in de telecom te stappen.
Nokia is de uitzondering op de regel die zegt dat 'het probleem niet is om nieuwe ideeën te krijgen, maar om de oude kwijt te raken.' Cijfers wijzen uit dat de levenscyclus van bedrijven steeds korter wordt. Het enige bedrijf dat al in 1919 op de Fortune100 stond en nog altijd een outperformer is, is General Electric . 'Dat komt omdat het concern van de voormalige topman Jach Welch 'veruit de minst georganiseerde onderneming' op de Fortune-lijst is.'
Bedrijven gaan volgens Peters kapot aan hierarchie en overorganisatie. Maar dit zal volgens hem gaan veranderen. Was de afgelopen decennia sprake van een geweldige afbraak van werkgelegenheid onder de blue collars, nu zijn de white collars aan de beurt, omdat hun werk relatief gemakkelijk te 'digitaliseren' is.

Revolutionaire aanpak
Hoe noodzakelijk en zinvol de sloop van het middenmanagement wel is, heeft volgens Peters de Amerikaanse interventie in Afghanistan bewezen. Om de paratroopers’ inzet zo efficiënt mogelijk te maken, werd besloten dat zij niet meer via het middenmanagement van het leger maar rechtstreeks met inlichtingendiensten zouden spreken. Die directe communicatie en uitwisseling van informatie maakte de operatie ongeëevenaard efficiënt. Voor deze revolutionaire aanpak zijn de geesten in het leger rijp gemaakt, nadat leger en marine voor hun benchmark-onderzoeken slanke en logistiek uitstekend georganiseerde ondernemingen als Wal-Mart en Dell hadden bestudeerd.
< SIZE=1>Bron: Het Financieele Dagblad<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in