21ste eeuw: tijd van creativiteit en interconnectie
Volgens Peters, die in 1982 op slag beroemd werd met zijn boek 'In Search of Excellence', leven we in een ‘spannende én beangstigend tijd'. Van bedrijven die in de eenentwintigste eeuw willen overleven, moet de leiding vooral bezig zijn met het werven, kweken en behouden van talent. Volgens Peters onderscheiden sterk winstgevende bedrijven zich door de grote moeite die ze doen om toptalent binnen te houden.
Volgens de goeroe moet men bereid zijn mensen met niet-conventionele ideeën te binden. Naast de ‘gekken’is een andere bron van talent: de vrouwelijke wereldbevolking. 'Uit studies blijkt dat zij als manager mannen op vrijwel elk niveau overvleugelen. Zijn mannen uit op een transactie, vrouwen zoeken connecties,’ weet Peters.
Geweldige afbraak
Het is een tijd die toebehoort aan degenen die het lef hebben om te experimenteren. Maar het is twijfelachtig of aan die eis in voldoende mate wordt voldaan - vooral in Europa waar volgens hem sprake is van risicomijdend gedrag. 'Om te scheppen, moet je vernietigen. Voorbeeld: Nokia. Het Finse concern gaf de houthandel op om met ongekend succes in de telecom te stappen.
Nokia is de uitzondering op de regel die zegt dat 'het probleem niet is om nieuwe ideeën te krijgen, maar om de oude kwijt te raken.' Cijfers wijzen uit dat de levenscyclus van bedrijven steeds korter wordt. Het enige bedrijf dat al in 1919 op de Fortune100 stond en nog altijd een outperformer is, is General Electric . 'Dat komt omdat het concern van de voormalige topman Jach Welch 'veruit de minst georganiseerde onderneming' op de Fortune-lijst is.'
Bedrijven gaan volgens Peters kapot aan hierarchie en overorganisatie. Maar dit zal volgens hem gaan veranderen. Was de afgelopen decennia sprake van een geweldige afbraak van werkgelegenheid onder de blue collars, nu zijn de white collars aan de beurt, omdat hun werk relatief gemakkelijk te 'digitaliseren' is.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Revolutionaire aanpak
Hoe noodzakelijk en zinvol de sloop van het middenmanagement wel is, heeft volgens Peters de Amerikaanse interventie in Afghanistan bewezen. Om de paratroopers’ inzet zo efficiënt mogelijk te maken, werd besloten dat zij niet meer via het middenmanagement van het leger maar rechtstreeks met inlichtingendiensten zouden spreken. Die directe communicatie en uitwisseling van informatie maakte de operatie ongeëevenaard efficiënt. Voor deze revolutionaire aanpak zijn de geesten in het leger rijp gemaakt, nadat leger en marine voor hun benchmark-onderzoeken slanke en logistiek uitstekend georganiseerde ondernemingen als Wal-Mart en Dell hadden bestudeerd.
<#FONT SIZE=1>Bron: Het Financieele Dagblad<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid