Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijsvraag als R&D-motor

R&D is duur, zonder garanties op goede afloop. Prijsvragen zijn een goede optie: klanten hebben vaak prachtige ideeën en oplossingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Slechts één op de 6000 wetenschappelijke uitvindingen mondt uit in een levensvatbaar nieuw product. Bedrijven hebben er dus belang bij om hun R&D-inspanningen te verbreden, en de prijsvraag is daar een goed instrument voor. De essentie is dat je op een relatief goedkope manier externe resources inschakelt en input krijgt in de vorm van denkvermogen, creativiteit en ideeën. Bijkomend voordeel: je kunt profiteren van onconventionele benaderingen van buitenstaanders - iets waar in-house-researchers, vaak verstrikt in de beperkingen van hun eigen discipline, soms minder sterk in zijn. Prijsvragen kunnen bovendien een interessant personeelswervingsinstrument zijn: wie weet kom je in contact met talenten.

related partner content for mobile comes here

Er zitten een paar juridische haken en ogen aan prijsvragen. Goede juridische voorbereiding is dan ook een must. Een paar adviezen voor bedrijven die een prijsvraag willen opzetten:

<#BULLET> Maak duidelijk dat het bedrijf het volledige rechten op het intellectuele eigendom in handen krijgt van alle inzendingen.

<#BULLET> Laat elke prijsvraagdeelnemer verklaren dat hij het intellectueel eigendom van zijn inzending bezit en alle rechten erop overdraagt aan het bedrijf.

<#BULLET> Maak duidelijk dat vragen over de prijsvraagregels of -doelstellingen alleen schriftelijk kunnen worden ingediend.

<#BULLET> Laat de deelnemers een verklaring ondertekenen waarin staat dat ze de spelregels kennen en daarmee akkoord gaan.

<#BULLET> Laat de deelnemers weten dat de beslissing van de jury definitief is.

<#FONT SIZE=1>(across the board, maart 2000)<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in