Nieuwe producten te vaak de mist in
In 2001 lanceerde Kimberly-Clark als eerste vochtig toiletpapier op rollen. De verwachtingen waren hooggespannen, maar het nieuwe product werd een flop. Achteraf is makkelijk aan te geven wat er allemaal fout ging. Zo werd het product aangekondigd op een moment dat het nog vrijwel nergens te krijgen was. Toen het eenmaal in de schappen lag, was het voor veel consumenten oud nieuws. De reclamecampagne was ook geen voltreffer. Die liet vooral close-ups van achterwerken zien, en dat viel niet bij iedereen in de smaak. Bovendien verzuimde Kimberley-Clark om te samplen, en dat was een ideale manier om aarzelende gebruikers over de streep te trekken. Verder was het opvallende design geen succes.
Het is zeker mogelijk om dit soort fouten te beperken. Bijvoorbeeld door niet te veel te vertrouwen op kleinschalige testmarkten. Het is vaak beter om de test wat ruimer op te zetten, zodat er meer vergelijkingsmateriaal is. Ook zijn enquêtes vaak te simpel van opzet. Door daar meer diepgang in aan te brengen, ontstaat ook inzicht in de motieven die consumenten hebben om een product al dan niet te kopen. Daarnaast kan het ook geen kwaad om virtuele testmodellen te hanteren. Hoewel dat nogal theoretisch lijkt, zijn daar in de praktijk inmiddels goede ervaringen mee opgedaan. Maar bovenal is een kritische instelling geboden. De betrokkenen binnen het bedrijf moeten zich voortdurend afvragen of het niet toch beter kan. Ook al kan dat betekenen dat ze hun eigen ‘darling’ om zeep moeten helpen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena<#FONT SIZE=1>Bron: marketing management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid