Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe producten te vaak de mist in

Het lijkt een wet van Meden en Perzen dat het met de meeste nieuwe producten en diensten slecht af loopt. Toch is het wel degelijk mogelijk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2001 lanceerde Kimberly-Clark als eerste vochtig toiletpapier op rollen. De verwachtingen waren hooggespannen, maar het nieuwe product werd een flop. Achteraf is makkelijk aan te geven wat er allemaal fout ging. Zo werd het product aangekondigd op een moment dat het nog vrijwel nergens te krijgen was. Toen het eenmaal in de schappen lag, was het voor veel consumenten oud nieuws. De reclamecampagne was ook geen voltreffer. Die liet vooral close-ups van achterwerken zien, en dat viel niet bij iedereen in de smaak. Bovendien verzuimde Kimberley-Clark om te samplen, en dat was een ideale manier om aarzelende gebruikers over de streep te trekken. Verder was het opvallende design geen succes.

related partner content for mobile comes here

Het is zeker mogelijk om dit soort fouten te beperken. Bijvoorbeeld door niet te veel te vertrouwen op kleinschalige testmarkten. Het is vaak beter om de test wat ruimer op te zetten, zodat er meer vergelijkingsmateriaal is. Ook zijn enquêtes vaak te simpel van opzet. Door daar meer diepgang in aan te brengen, ontstaat ook inzicht in de motieven die consumenten hebben om een product al dan niet te kopen. Daarnaast kan het ook geen kwaad om virtuele testmodellen te hanteren. Hoewel dat nogal theoretisch lijkt, zijn daar in de praktijk inmiddels goede ervaringen mee opgedaan. Maar bovenal is een kritische instelling geboden. De betrokkenen binnen het bedrijf moeten zich voortdurend afvragen of het niet toch beter kan. Ook al kan dat betekenen dat ze hun eigen ‘darling’ om zeep moeten helpen.

< SIZE=1>Bron: marketing management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in