Nauwelijks reclamegroei in Europa


Het bureau voorziet amper groei op de Europese advertentiemarkt, in tegenstelling tot die in Amerika, aldus de Financial Times. In Europa's vijf grootste markten laat alleen Duitsland een advertentiekrimp zien. De Duitse bestedingen dalen met 0,9 procent. In Engeland stijgen ze met 1,1 procent en in Frankrijk 1,3 procent. In Spanje en Italië is de groei 0,7 en 0,6 procent.
In 2004 groeien volgens Zenith de Europese advertentiebestedingen met 3,2 procent, in Amerika ligt dat percentage op 4,5 procent. Zenith houdt bij de berekening van zijn cijfers rekening met een korte oorlog in Irak.
De sterkere Amerikaanse groei zou worden veroorzaakt door de ingrijpende wijze waarop Amerikaanse bedrijven reageerden op de dalende economie. Bedrijven ontsloegen medewerkers soms in groepen van tienduizenden, iets dat in Europa amper mogelijk is (Planet Multimedia).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid