Overslaan en naar de inhoud gaan

Merroir is het culinaire trendwoord van 2009

Het afgelopen jaar kende allerlei nieuwe culinaire begrippen, zoals coffee pairing, droge cappuccino, microbatch, mangalitsa en farmwashing.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het afgelopen jaar kende allerlei nieuwe culinaire begrippen, zoals , , , en .

related partner content for mobile comes here

Foodtrendwatcher Marjan Ippel (oprichter van de foodsite ) bespreekt op de culinaire nieuwssite wekelijks zo'n trendwoord, het zogeheten foodlingo. Als foodlingo van het jaar 2009 werd merroir gekozen.

Merroir is zeg maar de ‘nautische variant’ van terroir. Een verzameling factoren die bepalend zijn voor de smaak van een gewas of dier. Zoals de bodem waarin of -op ze groeien, de ligging en klimaatomstandigheden. In het geval van merroir dus de zee, de stromingen, de nabijheid van land en bodem en de bodemsoort.

Ippel: ‘Merroir geeft het trendgevoel van het afgelopen culinaire jaar weer, waarin we steeds meer teruggingen naar basiswaarden als smaak en lokaliteit.’

Tegelijk werd het fauxlingo, het ergste culinaire trendwoord, van het jaar 2009 gekozen. Kandidaten waren: twunch (lunch met twitteraars), drunch (samentrekking van diner en brunch, zelf weer samentrekking van breakfast en lunch), carborexia (ziek zijn van je dagelijkse ecologische voetafdruk) en eetrosé (en dan wordt hier bedoeld rosé voor bij het eten).

Maar het werd uiteindelijk de . Bedacht door de distributeur van het Spaanse likeurtje , voor een bartender die -aldus het bureau- ‘flirt met zijn gasten en op die manier "echt" contact maakt’. Er werd zelfs een , met een echte winnaar: Elroy Richter (foto) is 'de Flirttender van 2009'...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in