Kansen voor straatnaammarketing
Het is zo'n viraal nieuwtje. Gisteren kwam ik het tegen in de Monocle: Dubai verkoopt de namen van enkele metrostations. "Krijgen we straks het station Panasonic Circus?", perste de redacteur eruit.
Het nieuwtje is viraal omdat het over het vergaand verkopen van de openbare ruimte gaat. Vergelijkbaar met de Unox Nieuwjaarsduik zal het voor veel mensen (en dus lezers) iets vies hebben. Het is ook viraal omdat namen van metrostations of tramhaltes zich heel gemakkelijk in je hoofd branden. Ik zou zelf met gemak tientallen stations in wereldsteden kunnen noemen. Je ontwikkelt in anderhalve dag toerisme een band met die namen en wanneer De Commercie daar met zijn tengels aan zou komen, is het alsof je een schop in je kruis krijgt. En dat maakt het nieuwswaardig.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaVoor een naamsbekendheidcampagne is het haltebranding een ideaal medium. En de reiziger kan zo wellicht goedkoper reizen. De Dubaise stations zullen overigens vast door merken bezet worden die al een bekendheid van tegen de 100% hebben. Lege prestigemarketing dus. Maar ach..
Het is verspilling van dat belastinggeld om niets met de ongelooflijke indringendheid van metrostationnamen of zelfs ordinaire straatnamen te doen. Het gebeurt ook wel. Om de Oranjes populair te houden, worden er straten en scholen naar vernoemd. Om Nederlanders trots op Nederland te maken, werden in de negentiende/twintigste eeuw hele wijken naar zeehelden en andere nationale helden vernoemd. Maar ook dat is redelijk verspillend, want om oranje en nationalisme te promoten hebben we het voetbal al. En het is ook niet gewenst dat de overheid haar macht gebruikt om reclame te maken voor zichzelf.
Stationsnamen moeten zo veel mogelijk ten bate komen van de belastingbetaler. Dat mag wat mij betreft best door middel van sponsoring, maar dat blijft nogal hersenloos (tenzij er op de locatie wordt ingehaakt). Beter is het om boodschappen te communiceren waarmee je je leven kunt beteren of waar je vrolijk van wordt. "Pluk de dag", "Je bent mooi", "Maak van je baan geen sleur", "Let op je buikomvang", "Leef in het nu", "Denk aan je pensioen", "Praat met je coupégenoot", "Bak in boter". Van die tekstjes die ook in snoep worden gegraveerd. Zulke stationsnamen creëren tegelijkertijd een umfeld voor adverteerders. Een win-winsituatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid