Facebook voorspelt advertisingrevolutie


Natuurlijk: Facebook moet bewijzen dat het advertenties kan verkopen nu het getaxeerd is op 15 miljard dollar. En Facebook's met veel bombarie aangekondigde nieuwe advertisingsysteem is misschien niet zo revolutionair als geclaimd. Maar de manier waarop Facebook in dat systeem de grote hoeveelheid gratis aanbevelingen en merkvermeldingen van gebruikers verspreidt, verdient respect.
Facebooks nieuwe advertisingtroef is een combinatie van onbetaalde persoonlijke aanbevelingen en betaalde advertenties die daar inhoudelijk geheel op zijn afgestemd. Kern is het feit dat Facebook-gebruikers onbetaald en uit eigen beweging producten of merken aanbevelen. Dat deden ze altijd al. Ze noemen bijvoorbeeld hun favoriete (kleding)merken op hun Facebook-pagina, of hun favoriete vakantiebestemming of band.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSFacebooks advertisingplan stimuleert dat zulke aanbevelingen worden doorgeseind naar anderen in het netwerk, onder andere via ‘mini-feeds’. Ook als gebruikers bijvoorbeeld een film huren bij Blockbuster.com of op eBay iets kopen, kan dat kenbaar worden gemaakt aan Facebook-vrienden. Met het programmaatje Facebook Beacon kunnen merken een kleine hoeveelheid javascript op hun merksite zetten. Wat Facebook-gebruikers doen op de merksite, kan dan (met hun toestemming) weer worden doorgespeeld aan hun netwerk.
Dan is er nog de andere kant: betaalde advertising. Met gebruikmaking van de info die mensen verstrekken op hun Facebook-pagina’s kunnen marketeers advertenties volledig targeten. Stel, Eva waardeert op haar Facebook-pagina de pinguinfilm Happy Feet met vier sterren. Dan krijgt haar netwerk er meteen een advertentie op maat bij: huur nu Happy Feet bij Blockbuster.com.
En een mini-feedbericht als ‘Nick heeft Nike Men’s Air Span 4+ gekocht’ kan worden gecombineerd met een betaalde advertentie van Nike voor precies die schoenen. Wereldschokkend? Kenners vinden Facebooks combinatie van sociale relaties en commerciële boodschappen in elk geval zonder meer intrigerend. Niet in de laatste plaats vanwege de schaalgrootte.
Bron: Advertising Age
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidIt really is truly complicated to see out this type of fantastic articles with a few useful data and facts
Facebook Video Downloader
Video Downloader