Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook voorspelt advertisingrevolutie

De komende honderd jaar zal advertising compleet veranderen, weet Facebook-ceo Mark Zuckerberg. En die verandering begint met Facebooks…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk: Facebook moet bewijzen dat het advertenties kan verkopen nu het getaxeerd is op 15 miljard dollar. En Facebook's met veel bombarie aangekondigde nieuwe advertisingsysteem is misschien niet zo revolutionair als geclaimd. Maar de manier waarop Facebook in dat systeem de grote hoeveelheid gratis aanbevelingen en merkvermeldingen van gebruikers verspreidt, verdient respect.

related partner content for mobile comes here

Facebooks nieuwe advertisingtroef is een combinatie van onbetaalde persoonlijke aanbevelingen en betaalde advertenties die daar inhoudelijk geheel op zijn afgestemd. Kern is het feit dat Facebook-gebruikers onbetaald en uit eigen beweging producten of merken aanbevelen. Dat deden ze altijd al. Ze noemen bijvoorbeeld hun favoriete (kleding)merken op hun Facebook-pagina, of hun favoriete vakantiebestemming of band.

Facebooks advertisingplan stimuleert dat zulke aanbevelingen worden doorgeseind naar anderen in het netwerk, onder andere via ‘mini-feeds’. Ook als gebruikers bijvoorbeeld een film huren bij Blockbuster.com of op eBay iets kopen, kan dat kenbaar worden gemaakt aan Facebook-vrienden. Met het programmaatje Facebook Beacon kunnen merken een kleine hoeveelheid javascript op hun merksite zetten. Wat Facebook-gebruikers doen op de merksite, kan dan (met hun toestemming) weer worden doorgespeeld aan hun netwerk.

Dan is er nog de andere kant: betaalde advertising. Met gebruikmaking van de info die mensen verstrekken op hun Facebook-pagina’s kunnen marketeers advertenties volledig targeten. Stel, Eva waardeert op haar Facebook-pagina de pinguinfilm Happy Feet met vier sterren. Dan krijgt haar netwerk er meteen een advertentie op maat bij: huur nu Happy Feet bij Blockbuster.com.

En een mini-feedbericht als ‘Nick heeft Nike Men’s Air Span 4+ gekocht’ kan worden gecombineerd met een betaalde advertentie van Nike voor precies die schoenen. Wereldschokkend? Kenners vinden Facebooks combinatie van sociale relaties en commerciële boodschappen in elk geval zonder meer intrigerend. Niet in de laatste plaats vanwege de schaalgrootte.

Bron: Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
candylol

It really is truly complicated to see out this type of fantastic articles with a few useful data and facts
Facebook Video Downloader
Video Downloader

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in