Overslaan en naar de inhoud gaan

Energiemarkt: de Nederlander wil niet switchen

Wie de balans opmaakt één jaar na de liberalisering op de energiemarkt, ziet dat slechts 14 procent van de consumenten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ligt het aan de energieleveranciers, stimuleert de overheid onvoldoende of zit de angel bij de consumenten? GfK deed voor het Tijdschrift voor Marketing exclusief onderzoek en constateert dat prijs een (zeer) belangrijke rol heeft gespeeld bij de groep die wel is geswitcht, maar dat dan wel vergeten wordt dat het hier om een relatief kleine groep van alle huishoudens in Nederland (minder dan 15 procent) gaat.

related partner content for mobile comes here

De groep die is overgestapt, let significant meer op prijs en is minder servicegeoriënteerd dan diegenen die niet geswitcht zijn. Maar ook bij de switchers zie je dat prijs niet overal even belangrijk was. In het ene geval zegt 85 procent van de overstappende consumenten dat prijs (zeer) belangrijk is en bij een andere leverancier zegt 50 procent van de switchers dat het om prijs draaide. Sommige leveranciers lukt het dus beter om minder prijsgeoriënteerde consumenten aan te trekken.

De marketingconclusie die hier kan worden getrokken, is dat meerdere aspecten een zwaar gewicht hebben. Met andere woorden: de energieleverancier moet van meerdere markten thuis zijn en mag geen zwakke plekken vertonen, wil men goed scoren bij de eigen klanten.
Verder blijkt uit het onderzoek dat ook de regio een rol speelt in het overstapgedrag. Met name oudere mensen en de mensen die in de landelijke gebieden wonen, zijn trouwer aan hun huidige leveranciers, terwijl jongere mensen en mensen die in de Randstad wonen een hoger switchgedrag vertonen.

Het hele onderzoek staat in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in