Economist prijst Publicis-baas
De liberalen van Economist moeten niets hebben van de economische structuur en elitaire toplaag van de Franse economie. Maar juist Maurice Lévy, de topman van reclamegroep Publicis, vormt hierop volgens Economist een positieve uitzondering. Hij kan de Franse ondernemersgeest ten voorbeeld strekken, zo zegt Economist.
Economist steekt de loftrompet uit over Lévy. Het succes van Publicis is bij uitstek te wijten aan zijn houding, die erg Frans is als die Frans moet zijn en anglo-saxisch als dat is vereist. Met krachtige overnames bouwde Lévy zijn imperium, ruim honderd in totaal sinds 1990.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaMaar Lévy weet ook pas op de plaats te maken als een overname hem niet lukt, zoals de poging om mediabureau Aegis over te nemen. Toen er strijd ontbrandde (zie eerder Molblog-bericht) en de prijs te hoog opliep trok Lévy zich met Publicis tijdig terug. En de beurs, zo meet Economist, is het daar volledig mee eens. De koers van Publicis steeg met 30 procent sinds april 2005 en zal in 2006 meer dan gemiddeld groeien volgens analisten.
Economist verzet zich tegen een recent negatief portret van Lévy in Nouvel Observateur. Frankrijk mag deze zoon wel eens gaan eren, zegt Economist, juist omdat het zo'n kosmopolitische selfmade ondernemer is: geen man uit de Franse eleite, niet een van de vermaarde opleidingen gevolgd, maar opgeklommen van de IT-afdeling van Publicis tot de top van het bedrijf. Juist dit soort voorbeelden heeft Frankrijk nodig.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid