Overslaan en naar de inhoud gaan

Branded content: begin van het einde?

Branded content is voor journalisten een groeimarkt: het voor sites, blogs en digitale magazines schrijven van artikelen die gekleurd zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar in de digitale wereld zijn de grenzen veel minder duidelijk zichtbaar. Blogs en tweets lijken geschreven te zijn vanuit een oprechte interesse, maar blijken betaalde publiciteit te bevatten. En zo worden we op subtiele wijze genudged richting de aanschaf van een computer, auto of een bepaald financieel product. Een interessant artikel hierover verscheen in de . Als voorbeeld wordt ;The Adrenalist&;">'The Adrenalist' gegeven, een digitaal magazine over extreme sports. Powered door de mannendeodorant Degree van Unilever, een Amerikaanse variant van Axe. De enige direct zichtbare koppeling aan de deodorant is een koppeling op de startpagina zelf. Maar alle content is geschreven door een redactie in dienst van Unilever. Gemikt wordt op publiek dat de artikelen van deze site deelt op eigen social media platforms, een like geeft, of er over Twittert. En zo is het bereik van deze branded content vele malen groter dan van reguliere advertentiecampagnes.

related partner content for mobile comes here

Is het een goede of slechte ontwikkeling dat de grenzen tussen redactie en commercie verder vervagen? Het maakt mij in ieder geval wel meer alert om me steeds af te vragen of er wellicht toch een verborgen agenda schuilt achter de artikelen en posts die ik lees. En nee, deze blog is niet betaald door Axe....

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in