Zo verrijkte Aretha de (Nederlandse) reclamegeschiedenis


Donderdag overleed souldiva Aretha Franklin. Internationaal - en vooral in de Verenigde Staten - is haar muziek veelvuldig gebruikt in commercials. In Nederland kwamen we Aretha om te beginnen tegen in deze kippenvelcommercial van PTT uit het pre-mobiele tijdperk: You make me feel like a natural woman
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDeze aanstekelijke commercial van Chocomel uit 1986 laat zien dat je van een blikje koude chocolademelk helemaal uit je dak gaat: Think
Die truc herhaalde Chocomel in 2011, maar dan met een jonge man in de hoofdrol, nogmaals: Think
In 2012 gebruikte zorgverzekeraar Agis om de boodschap 'Het gaat om mensen' uit te dragen. Agis toen: 'Het gaat om jij en ik. Zorg heeft alles te maken met willen helpen. Vanuit het hart en vanuit het hoofd.' De muziek eronder: Say a little prayer
Uit de Verenigde Staten komen zoals gezegd veel meer voorbeelden. Aretha deed opvallend genoeg werk voor zowel Coca-Cola, als voor Pepsi. Deze Coke-song uit 1968 swingt als een trein:
In deze Pepsi-commercial is de stem van Aretha te horen via een klein meisje. La diva zelf heeft ook een klein rolletje in de commercial.
Of het postuur van Aretha ook de keuze voor adverteerders heeft bepaald, vertelt het verhaal niet. Wel verscheen de zangeres verder onder meer in commercials van Snickers, McDonald's en Pizza Hut. In de laatste is de soulhit 'Rescue Me' verbasterd tot 'Deliver Me'. Want ja, pizza's bezorgen deden ze in 1992 ook al.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid