
'De reclame die ik altijd al heb willen naspelen.' Zo opende Harro Schwencke, medeoprichter van Upfront, maandag een LinkedIn-post over de nieuwe commercial rond acht nieuwe zuivelproducten van het sportvoedingsmerk dat sinds kort in de Albert Heijn-schappen ligt.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, moet hij gedacht hebben, ware het niet dat de post een stortvloed aan positieve, maar ook negatieve reacties opleverde. 'Niet origineel', 'weinig chique' en 'plagiaat' waren enkele comments van vakgenoten. Schwenke heeft de post -vermoedelijk vanwege de kritiek- inmiddels verwijderd. Vragen van Adformatie heeft hij vooralsnog niet beantwoord.
In de video, die op social media intussen al miljoenen keren is bekeken, is de beroemde Walk-in Fridge-commercial van Heineken door Upfront nagebootst. De originele commercial van het biermerk uit 2009 draait om een vrouw die haar vriendinnen vol trots haar nieuwe walk-in closet tentoonstelt. Niet veel later reageert een bevriende groep mannen in hetzelfde huis even zo hysterisch, met het enige verschil dat zij een Walk-in Fridge (tot de nok gevuld met Heineken-bier) betreden.
Inloop-sportkledingkast
In de verwijderde LinkedIn-post schreef Harro Schwencke van Upfront: 'We hebben lang gespeeld met het concept. Willen we er een ander einde aan geven, willen we het begin veranderen? Maar elke verandering zou afbreuk aan de video doen. Uiteindelijk besloten we dat het juist het sterkst zou zijn als we de reclame zoveel mogelijk één-op-één zouden namaken en alleen de inloopkast zouden omtoveren tot een inloop-sportkledingkast, waarbij de Walk-in Fridge werd gevuld met onze nieuwe producten.'
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalDe originele Heineken-commercial, bedacht door het veelbekroonde duo Jeroen van de Sande en wijlen Jorn Kruijsen (destijds werkzaam bij TBWA\Neboko), is ruim vijftien jaar later nog steeds wijdverbreid bekend en geliefd onder zowel vakgenoten als consumenten. De commercial wist onder meer een Gouden Loeki, Zilveren Effie en Gouden Leeuw in Cannes te winnen.
Backlash
Jeroen van de Sande, tegenwoordig executive creative director bij Alfred, tilt niet al te zwaar aan de kwestie. 'Je output als reclamemaker is tegenwoordig hartstikke vluchtig', zegt hij. 'Wat je vandaag heel trots op LinkedIn zet, is over een jaar meestal alweer vergeten. Dat onze commercial na vijftien jaar blijkbaar nog steeds in het collectieve geheugen van jonge reclamemakers zit, kan ik alleen maar zien als een groot compliment.'
'Wat je vandaag trots op LinkedIn zet, is over een jaar alweer vergeten'
Jeroen van de Sande
Van de Sande denkt dat de makers stiekem gerekend hadden op 'een beetje backlash' en de daaruit voortkomende aandacht. 'Missie geslaagd, lijkt mij. Wel een onvoldoende voor originaliteit, maar een tien voor opvallen. En dat is tegenwoordig al heel wat.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid