SIRE kiest Alfred voor 'luchtige toon' in nieuwe campagne


SIRE heeft reclamebureau Alfred gevraagd voor het bedenken en maken van zijn nieuwe campagne. Dat zei Lucy van der Helm, directeur van SIRE, donderdag tijdens het event Funny Business van branchevereniging VIA. De campagne moet komende zomer het levenslicht zien.
Van der Helm was op het uitverkochte event (zo'n 200 man) in het Amsterdamse comedytheater Boom Chicago te gast als onderdeel van een panel over humor in reclame. Of beter gezegd, het gebrek daaraan. Er kwamen tal van voorbeelden van humoristische commercials voorbij die toch voornamelijk in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw zijn gemaakt.
De laatste jaren valt er weinig te dijenkletsen en schuddebuiken in het reclameblok, was de algemene teneur. Het roept de vraag op of adverteerders tegenwoordig voorzichtiger zijn geworden?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftOp het randje
SIRE, dat met 'ideële reclame' de wereld mooier wil maken, in ieder geval wel, moest Van der Helm toegeven. Nu is deze stichting toch al niet het grappigste jongetje van de klas, maar in het verleden zijn er advertenties gemaakt die in ieder geval het randje opzochten, soms op het zwartgallige af. Zo kwam de vermaarde Dick Bruna-kopie uit 2002 ('optiefen, ouwe graftak!') langs die zelfs van de buis werd gehaald en ook met 'Je kon toch al niet tot tien tellen' uit de jaren '80 wist SIRE op z'n zachtst gezegd te verrassen.
Men zal het erover eens zijn dat SIRE de laatste jaren onmiskenbaar mooie campagnes heeft gemaakt -met de veelbekroonde Doeslief uit 2019 als uitschieter- maar echt 'lachen' was het niet.
Luchtige toon
SIRE heeft Alfred nu gevraagd voor een 'luchtigere toon' in de campagnes, zegt Van der Helm. Over het gekozen thema wil ze niets zeggen, maar het gaat wederom over een 'groot maatschappelijk probleem', aldus Van der Helm.
Ze vervolgt: 'Ik vond het een erg interessant event. Zo werd er de vraag gesteld of je over álles grappen kunt maken. Dat vind ik vanuit het perspectief van SIRE een lastige. We schuwen de controverse absoluut niet, maar tegelijkertijd bedienen we het héle land. Dat is anders bij een YoungCapital dat met hun gewaagde 'Boomer'-campagne alleen jongeren wil bereiken.'
Wel denkt Van der Helm dat je ingewikkelde onderwerpen op een meer luchtige manier voor de bühne kunt brengen, zolang je het maar respectvol doet. 'Maar dat is wat mij betreft niet onbegrensd, zoals bij een echt beladen thema als zelfmoord.'
Pro bono
Eddy Salfischberger, directeur van Alfred, is trots met de aanstelling van zijn bureau, zegt hij desgevraagd. 'Als creatief bureau wil je gewoon voor SIRE werken, ook al is het pro bono. Je steekt er al snel zo'n anderhalve ton aan uren in, maar het is natuurlijk een prachtig visitekaartje.'
Verder werken pr-bureau Issuemakers en onderzoeksbureau DVJ Insights aan de campagne, die komende zomer moet uitkomen. Naar een productiehuis wordt nog gezocht. Het is de bedoeling dat SIRE vanaf dit jaar weer twee campagnes per jaar uitbrengt. Zoals gebruikelijk worden de campagnes door steeds wisselende bureaus gemaakt.
Naast Lucy van der Helm waren onder meer sprekers Marjo van den Akker (Memo2), Paul van Kuilenberg (Alfred) en Janneke Rinzema (De Speld) te gast bij Funny Business. Willem-Albert Bol schreef er dit lezenswaardige verslag over.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid