Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruud Gullit-hamburger blijkt Calvé-campagne: 'Dat 'ie viral ging, was precies waar we op hoopten'

Toch geen goddelijke boodschap voor EK-succes: video met Ruud Gullit-hamburger hoort bij EK-campagne van Calvé.
Calvé
Vrijwel iedereen sprak over de opmerkelijke verschijning van de oud-EK-winnaar van 1988 op de doodgewone hamburger.
Calvé
Vrijwel iedereen sprak over de opmerkelijke verschijning van de oud-EK-winnaar van 1988 op de doodgewone hamburger.

De kranten stonden er vorige week vol mee en ook tv-programma's als Beau besteedden er aandacht aan: de video (even naar beneden scrollen) waarin er op een hamburger het gezicht van Ruud Gullit verschijnt, als goddelijke voorbode voor een fantastisch EK voor Oranje. Maandag kwam de aap uit de mouw: het spotje hoort bij de EK-campagne van Calvé. Bureau LifeHunters is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het concept, de mediastrategie, de PR aanpak en creatie van de online quiz, TV-billboard en alle online aanjagers.

related partner content for mobile comes here

Voor wie het gemist heeft: in de tuin van drie jongens in Heiloo werd tijdens het barbecueën het gezicht van Ruud Gullit ‘ontdekt’ in de grillstrepen op een hamburger. De bijzondere verschijning werd gefilmd en gedeeld met de media, die het bericht massaal overnamen. De video kreeg aandacht in de Telegraaf, in de Volkskrant, bij Op1, Beau, in het Noord-Hollands-Dagblad, op Radio Veronica en bij 3FM. Ook was het spotje te zien op platforms als Dumpert en VKMag. Vrijwel iedereen sprak vorige week over de opmerkelijke verschijning van de oud-EK-winnaar van 1988 op de doodgewone hamburger. 

'Aandacht was gigantisch'

Nu blijkt dat het filmpje, dat inmiddels honderdduizenden keren is bekeken, door Calvé en LifeHunters werd bedacht om barbecueën tijdens het EK in de spotlights te zetten en de speciaal opgetuigde barbecue-quiz van het sauzenmerk aan te jagen. In de quiz zijn bekende Oranje-voetballers te herkennen op, natuurlijk, hamburgers. De quiz loopt een maand - er doen vier voetballers mee. Deelnemers kunnen elke week raden wiens hoofd er nu weer op het stukje gegrild vlees verschijnt. 

'We wilden op een originele manier het EK omarmen met de sauzen van Calvé en opvallen in al het EK-geweld van adverteerders met diepe zakken. Met weinig budget voor maximaal bereik zorgen, dat was ons plan', zegt Anouk Last van LifeHunters. 'We besloten een filmpje op te nemen waarop te zien is hoe een groepje vrienden aan het  barbecueën is en plotseling in een hamburger het gezicht van Gullit ziet. Alle media pakten het op, het was precies waar we op hoopten. De aandacht was gigantisch.' 

Calvé
Het gezicht van voetballer Ruud Gullit verscheen als godswonder zomaar op een hamburger in Heiloo.

Sausjes

Het was de bedoeling dat niemand wist dat het spotje uit de koker van Calvé kwam, al kan de oplettende kijker de speciaal voor het EK ontwikkelde sausjes op tafel zien staan, zegt Last. 'In eerste instantie hebben we gecommuniceerd dat het echt was. We hebben die jongens ook zelf de interviews laten doen. In een interview met Veronica Inside hebben we de eerste link gelegd naar de quiz. Later die dag hebben we Gullit zelf de onthulling laten doen en op zijn Instagram-account laten plaatsen.'

Gullits gezicht werd met de computer op de hamburger getekend. 'Dat was nog een behoorlijke klus', zegt Last, want het moest er natuurlijk wel subtiel uitzien. ‘We hebben het zelfs getest met verschillende soorten hamburgers en barbecues, om te kijken of je op die manier echt een gezicht zou kunnen maken. Dat bleek dus niet te kunnen', lacht ze.

Calvé, dat het spotje inmiddels ook op zijn eigen social kanalen heeft geplaatst, is blij met alle aandacht. Last: 'We wilden opvallen tussen al het Oranje-geweld van de grote merken en dat is denk ik goed gelukt. Terwijl de Lidls en de Jumbo's aan het knallen zijn met bekende voetballers, hebben wij dat bereikt zonder budget voor een spectaculaire tv-commercial. We hopen natuurlijk dat Nederland nu massaal gaat barbecueën. Ja, met de sauzen van Calvé natuurlijk.'

Credits

Adverteerder: Calvé Sauzen / Unilever
Verantwoordelijk bij klant: Thijs Sleddering, Noortje Goethals, 
Anna Timmerman, Els Timans
Bureau: LifeHunters

Account: Anouk Last
Creatie: Mark van der Werff
Productie: Vivienne Meijjer / Scrambled
Edit: John Wiegel
Design: Thomas Kristian

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Martin de Munnik

Leuk, slim en erg goed. Byron-Sharp-Strategie. Even uit nieuwsgierigheid; moet je in dergelijke gevallen ook een fee aan de betrokken voetballers betalen ivm portretrecht?

Martin Mol

Hoi Martin.
Denk dat het zo zit: als de afbeelding van Ruud spontaan was gegrild dan niet. Nu het in scene is gezet natuurlijk wel. Maar goed, was het spontaan ontstaan, dan nog heb je portretrecht wanneer je het commercieel maak.
Groet van Martin

Martin Mol

Helemaal top gedaan. Adverteerders: u moet dus naar bureau LifeHunters gaan.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in