Overslaan en naar de inhoud gaan

Plastisch chirurgen en handchirurgen starten campagne tegen Cobra-vuurwerk

De CobraCode-campagne, die bestaat uit slechts drie emoji’s, werd ontwikkeld door Dobuntu.
Cobra 6
Cobra 6

Een Cobra, een knal en een biceps zonder hand. Met deze drie emoji’s willen hand- en plastisch chirurgen jongeren bewust maken van de gevaren van het illegale vuurwerk Cobra 6.

related partner content for mobile comes here

Handchirurgen en plastisch chirurgen luiden de noodklok: een vijfjarig onderzoek naar vuurwerkletsel laat een zorgwekkende trend zien. Een groeiend aantal minderjarigen raakt onherstelbaar gewond door de illegale Cobra 6. Het aandeel Cobra 6 ongelukken is bijna verdriedubbeld, van 23 procent (2019-2020) naar 62 procent (2023-2024). En 80 procent van Cobra 6 ongelukken resulteert in amputaties. Meer dan de helft van Cobra 6 slachtoffers is jonger dan 18 jaar, 42 procent zelfs jonger dan 16 jaar.

De campagne die Dobuntu ontwikkelde is vooral gericht op jongeren. Omdat jongeren steeds minder lezen en een zeer korte aandachtspanne hebben, bestaat de CobraCode uit slechts drie emoji’s.

Hierdoor heeft de boodschap maar drie seconden nodig om jongeren te waarschuwen voor de gevaren van Cobra vuurwerk. De CobraCode bestaat uit: ‘Cobra’, ‘Knal’ en ‘Bicep’. Bij de Bicep-emoji ontbreekt echter de hand die door de ontploffing is weggeblazen. Ga naar www.cobracode.nl

 

De campagne loopt vanaf 16 december tot 6 januari via social media en outdoor schermen. Ocean Outdoor (media exploitant van het jaar), Snapchat, Bereik Media en Ad Alliance helpen belangeloos mee om met deze campagne zo veel mogelijk jongeren, ouders en verzorgers te bereiken. Ook komt de CobraCode aan bod in Kluun’s  'Help, ik heb een puber’ podcast.’

Credits

Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging voor Handchirurgie (NVvH), Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie, Handchirurgie, Reconstructieve Chirurgie en Esthetische Chirurgie (NVPC).
Bureau: Dobuntu (creativity for change)
Creatie: Chester de Vries, Eline Deutekom, Kim Nieuwenhuijs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in