Overslaan en naar de inhoud gaan

Persuade tikt Prominent op de vingers vanwege pay-off: 'Het vak wordt te grabbel gegooid'

'Het draait om jou' van Prominent is al eerder gebruikt door Electro World.
prominent
De pay-off van Prominent.
prominent
De pay-off van Prominent.

De pay-off 'Het draait om jou' in de nieuwe campagne van meubelspecialist Prominent is vrijwel identiek aan 'Draait om jou' van Electro World uit 2023. Daar is Persuade, het reclamebureau van Electro World, achter gekomen. Electro World heeft contact gezocht met Prominent en het blijkt dat laatstgenoemde op de hoogte was van het bestaan van de originele pay-off, maar toch heeft besloten de campagne (ontwikkeld door bureau Fitzroy) naar buiten te brengen.

'Stuitend', zo classificeert Michiel Rijshouwer van bureau Persuade de kwestie. 'Ze dachten dat het niet zo erg was, omdat het om een andere branche (meubels vs techniek, red.) zou gaan. Dat vind ik een vreemde gedachtegang, want de merken zitten beiden op televisie en bedienen dezelfde doelgroep.'

related partner content for mobile comes here

'Geen verkeerde intentie'

Erik Warnaar, marketingdirecteur van Prominent: 'Natuurlijk hebben we vooraf research gedaan, onder meer via ons merkenbureau. We zijn inderdaad 'Draait om jou' van Electro World tegenkomen, maar hebben niet kunnen opmaken dat het een volledige campagne betreft. Het is bovendien een erg generiek zinnetje. We hebben daarom -in samenspraak met Fitzroy- besloten om de campagne voort te zetten. De campagne van Prominent is bovendien veel groter dan alleen de pay-off. En onze intentie was en is helemaal niet verkeerd. Ik vind het een beetje vergezocht dat Electro World en Persuade er zo'n punt van maken.'

Warnaar vervolgt: 'We gaan het huidige construct juist verder doorvertalen. De campagne draait om samenkomen, ontspannen, vakmanschap, service en innovatie.'

Rijshouwer: 'Volgens mij is er in de reclame een erecode dat je elkaars werk niet kopieert. Als bureau zou ik er zelf alles aan doen om te voorkomen dat zoiets gebeurt. Maar klaarblijkelijk staat Fitzroy anders in de wedstrijd. Het vak wordt op deze manier te grabbel gegooid.'

'Respectloos'

Wat zegt de issue volgens Rijshouwer over de huidige staat van reclame en creativiteit in Nederland? 'Pragmatisme viert hoogtij, denk ik. Efficiency voorop. Snel ideetje eruit persen, verkopen en door naar de volgende. Daar word ik best wel treurig van. Een pay-off met je volle verstand kopiëren, vind ik respectloos naar het vak en je vakcollega's. Ons vak draait om creativiteit, daar worden we goed voor betaald. Communicatie dreigt al te worden tot een sea of sameness, als we dan ook nog moedwillig gaan kopiëren, staat het moreel kompas echt niet goed afgesteld.'

Juridische stappen

Rijshouwer zegt dat hij juridische stappen overweegt. 'Dat zou goed zijn, we zijn nog met Electro World in overleg. Maar aan de andere kant denk ik, laat ze maar lekker. Met deze mentaliteit kom je niet ver. Het lijkt me niet dat je als klant bij een bureau wil zitten dat zo met je merk omgaat.'

Fitzroy onthoudt zich desgevraagd van commentaar. 'Draait om jou' van Electro World is niet geregistreerd bij het Slagzinnenregister.

'Draait om jou' van Electro World:

'Het draait om jou' van Prominent:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Michiel Rijshouwer

En het dan vergezocht noemen... een zinnetje. Poeh! Doe je huiswerk voordat je iets beoordeelt, is mijn reactie op boventaande reactie van Prominent. Het is veel meer dan een zinnetje. Het is het merkthema van een meerjarige campagne die inmiddels 2 jaar loopt. In dit zinnetje komt de hele strategie van Electro World samen. Er zijn inmiddels 5 commercials mee gemaakt waarvan er 3 ook op tv zijn uitgezonden. En het thema is full funnel doorgevoerd. Er zijn ook hele programma’s op gebouwd om de prestaties van de winkels te verbeteren.

Hans de Koning

(Het) draait om jou... Snap überhaupt niet dat je als merk zo'n generieke pay off wil hebben. Daar helpt zelfs een draaiende wasmachine of draaistoel niet meer.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in