
De pay-off 'Het draait om jou' in de nieuwe campagne van meubelspecialist Prominent is vrijwel identiek aan 'Draait om jou' van Electro World uit 2023. Daar is Persuade, het reclamebureau van Electro World, achter gekomen. Electro World heeft contact gezocht met Prominent en het blijkt dat laatstgenoemde op de hoogte was van het bestaan van de originele pay-off, maar toch heeft besloten de campagne (ontwikkeld door bureau Fitzroy) naar buiten te brengen.
'Stuitend', zo classificeert Michiel Rijshouwer van bureau Persuade de kwestie. 'Ze dachten dat het niet zo erg was, omdat het om een andere branche (meubels vs techniek, red.) zou gaan. Dat vind ik een vreemde gedachtegang, want de merken zitten beiden op televisie en bedienen dezelfde doelgroep.'
'Geen verkeerde intentie'
Erik Warnaar, marketingdirecteur van Prominent: 'Natuurlijk hebben we vooraf research gedaan, onder meer via ons merkenbureau. We zijn inderdaad 'Draait om jou' van Electro World tegenkomen, maar hebben niet kunnen opmaken dat het een volledige campagne betreft. Het is bovendien een erg generiek zinnetje. We hebben daarom -in samenspraak met Fitzroy- besloten om de campagne voort te zetten. De campagne van Prominent is bovendien veel groter dan alleen de pay-off. En onze intentie was en is helemaal niet verkeerd. Ik vind het een beetje vergezocht dat Electro World en Persuade er zo'n punt van maken.'
Vacatures
Communicatieadviseur
SamergoMedewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteWarnaar vervolgt: 'We gaan het huidige construct juist verder doorvertalen. De campagne draait om samenkomen, ontspannen, vakmanschap, service en innovatie.'
Rijshouwer: 'Volgens mij is er in de reclame een erecode dat je elkaars werk niet kopieert. Als bureau zou ik er zelf alles aan doen om te voorkomen dat zoiets gebeurt. Maar klaarblijkelijk staat Fitzroy anders in de wedstrijd. Het vak wordt op deze manier te grabbel gegooid.'
'Respectloos'
Wat zegt de issue volgens Rijshouwer over de huidige staat van reclame en creativiteit in Nederland? 'Pragmatisme viert hoogtij, denk ik. Efficiency voorop. Snel ideetje eruit persen, verkopen en door naar de volgende. Daar word ik best wel treurig van. Een pay-off met je volle verstand kopiëren, vind ik respectloos naar het vak en je vakcollega's. Ons vak draait om creativiteit, daar worden we goed voor betaald. Communicatie dreigt al te worden tot een sea of sameness, als we dan ook nog moedwillig gaan kopiëren, staat het moreel kompas echt niet goed afgesteld.'
Juridische stappen
Rijshouwer zegt dat hij juridische stappen overweegt. 'Dat zou goed zijn, we zijn nog met Electro World in overleg. Maar aan de andere kant denk ik, laat ze maar lekker. Met deze mentaliteit kom je niet ver. Het lijkt me niet dat je als klant bij een bureau wil zitten dat zo met je merk omgaat.'
Fitzroy onthoudt zich desgevraagd van commentaar. 'Draait om jou' van Electro World is niet geregistreerd bij het Slagzinnenregister.
'Draait om jou' van Electro World:
'Het draait om jou' van Prominent:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidEn het dan vergezocht noemen... een zinnetje. Poeh! Doe je huiswerk voordat je iets beoordeelt, is mijn reactie op boventaande reactie van Prominent. Het is veel meer dan een zinnetje. Het is het merkthema van een meerjarige campagne die inmiddels 2 jaar loopt. In dit zinnetje komt de hele strategie van Electro World samen. Er zijn inmiddels 5 commercials mee gemaakt waarvan er 3 ook op tv zijn uitgezonden. En het thema is full funnel doorgevoerd. Er zijn ook hele programma’s op gebouwd om de prestaties van de winkels te verbeteren.
(Het) draait om jou... Snap überhaupt niet dat je als merk zo'n generieke pay off wil hebben. Daar helpt zelfs een draaiende wasmachine of draaistoel niet meer.