Overslaan en naar de inhoud gaan

Mea Dols de Jong wint DDG Award in de categorie Commercials

Bij de uitreiking van de Dutch Directors Guild Awards afgelopen woensdagavond won Mea Dols de Jong (Halal) met 'True Name' voor Mastercard.
Still uit 'True Name' van Dols de Jong
Still uit 'True Name' van Dols de Jong
Still uit 'True Name' van Dols de Jong
Still uit 'True Name' van Dols de Jong

De Dutch Directors Guild is de vakvereniging voor Nederlandse regisseurs en telt meer dan 440 regisseurs van fictiefilms, documentaires, televisie, radio, podcasts, digital storytelling, animatie en commercials. De DDG Awards zijn de regieprijzen waarbij de winnende regisseurs worden aangewezen door hun vakgenoten in de categorieën Animatie, Commercial, Digital Storytelling, Documentaire, Dramaserie, Korte Documentaire, Korte Fictie, Podcast-/Radioregie, Speelfilm, TV-programma eencameraregie en TV-programma meercameraregie.

related partner content for mobile comes here

In de categorie Commercials won tijdens een feestelijke ceremonie in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam Mea Dols de Jong van productiemaatschappij Halal met True Name voor Mastercard (zie onder); Dols de Jong maakte de Europese film voor de campagne van McCann New York: 'Voor mensen uit de LGBTQIA+-gemeenschap is de naam op hun creditcard vaak geen afspiegeling van hun identiteit. Dat kan pijn en soms ook moeilijkheden veroorzaken. Met True Name laat Mastercard mensen zelf kiezen. Wat begon als een marketingactie groeide uit tot een uniek product dat een complete bedrijfstak veranderde.' De campagne won vorig jaar ook goud in Cannes.

Andere genomineerden in de categorie Commercials waren:

Indrukwekkende documentaire

De DDG Grand Prix ging naar Shadow Game van Eefje Blankevoort en Els van Driel, dat genomineerd was in de categorie Digital Storytelling: 'Ruim drie jaar lang volgden Blankevoort en Van Driel alleenreizende minderjarige vluchtelingen op hun reis door Europa. Hieruit ontstond het mediaproject Shadow Game, bestaande uit een lange documentaire, een webserie en een fotoproject. De indrukwekkende documentaire won eerder onder andere al een Gouden Kalf, de Prix Europa en Movies that Matter Award.'

Uit het juryrapport: ‘Met deze Grand Prix willen we graag een eerbetoon geven aan deze makers die hun werk op verschillende manieren naar de kijker hebben gebracht. Die hun hoofdpersonen op sleeptouw namen, die met parlementen en machthebbers het gesprek zijn aangegaan. Die op innovatieve manieren - virtueel en interactief - hun publiek wisten te bereiken en te activeren. En die zo op creatieve manier de jonge vluchteling op geheel eigen wijze op de maatschappelijke en politieke agenda hebben gezet.’

Bekijk hier alle winnaars.

True Name voor Mastercard van Mea Dols de Jong:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in