Overslaan en naar de inhoud gaan

Kersvers Hazazah-regisseur Diederick Koopal: ‘Wat voel je als je een banner ziet?’

Filmregisseur, voormalig Neboko-oprichter en ‘reclamelegende’ Diederick Koopal maakt nieuwe Remia-commercial en sluit zich aan bij…
Diederick Koopal
Diederick Koopal
Diederick Koopal
Diederick Koopal

Koopal en productiemaatschappij Hazazah go way back. ‘Ik ken de mannen en vrouwen van Hazazah al heel lang. Ik heb onder andere Rudi voor Heineken en 4 uur Cup-a-Soup nog met ze gemaakt bij Neboko. Ze zijn gewoon heel goed, goede mensen en een prettige club. Ik werk voor commerciële films met ze samen en wellicht dat ik een keer vrij werk met ze maak (Hazazah heeft ook een speelfilm-afdeling, Hazazah Pictures, NA).'

related partner content for mobile comes here

Koopal vervolgt: ‘Waarom ik commercials maak? Speelfilms maken zijn hele lang trajecten. Ik sta graag regelmatig op een set en schrijf ook graag scriptjes. Commercials maken houd je in vorm, scherp, fris. Ik heb geen puur economische drive, maar als reclameman – want dat ben ik ook nog steeds, dat voel ik – hou ik ervan. Zo simpel is het.’

Woordvoerder

Die liefde voor het vak is ook terug te zien in de nieuwste commercial voor Remia die hij ontwikkelde met Group for Brands – de 4e inmiddels met ‘sterrenchef’ Sjef Pouwermans, na een one-off met Sylvester Stallone.

‘Ja Sjef is back’, lacht Koopal. ‘Hij begint een beetje een woordvoerder à la de supermarktmanager voor Albert Heijn te worden. Sjef is gewoon een sympathieke vent, down-to-earth, maar wel heel creatief – ditmaal met de basissauzen op plantaardige basis van Remia. Zo maakt hij een Eiffeltoren van broccoli en een Arc de Triomphe van pasta. Het verschil met Albert Heijn is dat Remia als kleinere adverteerder maar één commercial per jaar maakt, waardoor het karakter zich minder snel ontwikkelt. Maar Sjef begint gesoigneerder te worden. Belangrijker, je kunt ernaar blijven kijken; Sjef verveelt niet. En er zit nog veel potentie in het concept.’

De basis

Hoe kijkt Koopal als lid van de ADCN Hall of Fame en VEA Legend (en nog veel meer) naar het huidige reclamelandschap? ‘Wat ik vooral zie, is dat het steeds meer gaat over technologie, data, analytics, wetenschap en de journey – en steeds minder over gevoel. Terwijl dat de basis is. Die raakt nu ondergesneeuwd. Reclame blijft business, uiteraard. Maar wie ben je als merk, wat voelt iemand bij je als hij of zij een banner van je ziet, of een 5.2 seconde durend filmpje op Nu.nl? Dat los je niet op met één film, daar is consistentheid voor nodig en reclame moet ook een beetje leuk zijn; het moet geen straf zijn om ernaar te kijken.

‘Creativiteit is aandacht, emotie vinden; het is een gilde, dat doorgegeven zou moeten worden. Dat is ook wat ik er als regisseur altijd in probeer te leggen: gevoel. Ik hoef niet per se zelf het script geschreven te hebben (helaas zijn goede scripts schaars), maar ik wil wel een dikke snaar kunnen raken. Dat betekent dat het idee absoluut goed moet zijn. Niets zo tijdloos als een goed idee, en niets is zo vergankelijk als vorm. Een goed idee slecht uitgevoerd blijft een goed idee. Een slecht idee goed uitgevoerd blijft een slecht idee. Dat voel je, dat blijft nooit hangen.’

De eerste commercial met Sjef Pouwermans: ‘Ik ben eigenlijk een verhalenverteller met eten’

Still uit de nieuwste Remia-commercial
Still uit de nieuwste Remia-commercial
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Oudcollega

Tjezus.... dus jij maakt die troep?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in