Overslaan en naar de inhoud gaan

Gillette komt weer met opvallende campagne: vader leert transgender zoon scheren

In deze commercial is te zien hoe de jongen zich voor het eerst scheert in het bijzijn van zijn vader.
Gillette
Gillette

Scheermesjesfabrikant Gillette deinst niet terug voor een gewaagde campagne. Afgelopen januari kreeg het merk veel (negatieve) aandacht voor de ‘toxic masculinity’-commercial. Nu lanceert het wederom een bijzonder filmpje, dit keer over een transman. De campagne is gemaakt door Grey Canada en geregisseerd door Angie Bird van Skins and Bones.

related partner content for mobile comes here

Jarenlang zette Gillette een clichématig beeld over mannenlijkheid in zijn commercials neer. Maar het merk is duidelijk bezig met een andere koers. Zo verzette Gillette zich eerder dit jaar tegen ‘toxische mannelijkheid’ en nu komt het met een video over de Canadese transactivist Samsom Bonkeabantu Brow.

'Ik heb altijd geweten dat ik anders was'

In deze video leert Brows vader hem hoe hij zich moet scheren. De video is rustig opgebouwd waardoor de intieme setting beter naar voren komt. ‘Ik heb altijd geweten dat ik anders was’, zegt Brow. ‘Ik wist alleen niet dat er een term voor was. Ik wilde gewoon gelukkig zijn toen ik aan mijn transitie begon. Ik ben blij dat ik nu eindelijk op het punt ben beland dat ik me kan scheren.’

In de scènes die daarop volgen is te zien hoe zijn vader tips en tricks geeft. ‘Niet bang zijn’, zegt  zijn vader bemoedigend. ‘Scheren draait om zelfvertrouwen.’ De video eindigt met de tagline: ‘Whenever, wherever, however it happens – your first shave is special.’

Door dik en dun

Via een Facebookpost liet de Canadees weten dat hij zijn vader bij deze commercial wilde betrekken omdat hij zijn grootste supporter is. ‘Ik ben me bewust van hoeveel geluk ik heb met mijn familie die mij door dik en dun steunt. Het is een privilege die andere transgenders veelal niet hebben.’

De video is ondertussen meer dan één miljoen keer bekeken. De reacties zijn, zoals vaak met dit soort campagnes, verdeeld. Sommigen vinden het geweldig. Anderen vinden dat Gillette dit soort onderwerpen niet moet aankaarten om scheermesjes te verkopen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in