Overslaan en naar de inhoud gaan

Actie op Malieveld voor noodlijdende evenementenbranche

Met een menselijke kettingreactie zullen medewerkers uit de branche symbolisch laten zien dat er duizenden banen op de tocht staan.
Evementenbranche
Afgelopen dinsdag kleurden tientallen bekende gebouwen als Paradiso, Tivioli, het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, Ziggo Dome, het…
© Michèle van Hal
Evementenbranche
Afgelopen dinsdag kleurden tientallen bekende gebouwen als Paradiso, Tivioli, het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, Ziggo Dome, het…
© Michèle van Hal

Op 25 augustus wordt een creatieve actie op het Malieveld in Den Haag op touw gezet om aandacht te vragen voor de noodsituatie in de eventbranche. Met een menselijke kettingreactie zullen medewerkers uit de branche symbolisch laten zien dat er duizenden banen op de tocht staan. Het EventPlatform, dat de actie organiseert, wil met filmpjes en foto's een ‘social media bom’ verspreiden om Den Haag wakker te schudden. 

related partner content for mobile comes here

'Natuurlijk heeft de branche begrip voor de overheidsmaatregelen om het Corona-virus in te dammen. De schade is echter zo groot dat alleen met extra overheidssteun de zakelijke eventbranche kan blijven voortbestaan. De verruiming die in juli aangekondigd is is voor de meeste bedrijven een druppel op een gloeiende plaat. Een dramatische ontwikkeling omdat jarenlange opbouw van een creatieve en innovatieve industrie in korte tijd voor een groot gedeelte weggevaagd wordt', staat te lezen op de website van CodeRood.Live.

De actie is de opmaat voor de Night of Live, waarbij dinsdagavond 25 augustus alle belangrijke eventgebouwen in Nederland rood zullen kleuren. Ook wordt er namens de eventbranche een petitie aangeboden aan leden van de Tweede Kamer.

Venue Marketing, initiatiefnemer van de actie Night of Live 2020, wil de branche een hart onder de riem te steken en steun te vragen voor de penibele situatie waarin de industrie zich bevindt. 'Al deze bedrijven staat een golf van faillissementen en ontslagen te wachten', zegt Stijn Oude Vrielink, eigenaar van Venue Marketing. 'Ook is het een brandend signaal richting de politiek en de rest van Nederland dat hen laat zien hoe omvangrijk en dramatisch de situatie van de evenementenindustrie als gevolg van COVID-19 daadwerkelijk is.'

De verruiming die in juli aangekondigd is is voor de meeste bedrijven een druppel op een gloeiende plaat.

Vijf voor twaalf

Afgelopen dinsdag kleurden tientallen bekende gebouwen als Paradiso, Tivioli, het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, Ziggo Dome, het Binnenhof, het stadhuis in Delft en De Kuip al rood. Door van 21.00 tot 23.55 uur rode lampen te ontsteken, gaven poppodia en theaters aan dat het in de sector nu echt vijf voor twaalf is.

De boodschap die ze aan de politiek willen geven, is dat de door de coronacrisis worstelende evenementenbranche het zonder steun van de overheid niet gaat redden. De organisatie van de actie Red Alert vindt dat de steunpakketten moeten worden voortgezet. De actie is in meerdere landen opgepikt. In Nederland is het voortouw genomen door de Vereniging Technisch Toeleverancier Evenementen (VTTE). Tijdens de actie kleurden ruim tachtig gebouwen rood.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in