
'We leven in een wereld die behoefte heeft aan oprechte bedrijven die daadwerkelijk hun talent en slagkracht inzetten om de maatschappij te verbeteren.' Vanuit die overtuiging start de jonge filmregisseur en scenarist Ilia ten Böhmer het nieuwe bureau Nami.
Het betreft een bureau dat gedragsonderzoek combineert met storytelling om zo verhalen te maken die merken 'duurzaam laten groeien'. Een benadering die -als het aan Nami ligt- de toekomst van de reclamewereld zal zijn. Reclame hoeft niet alleen maar commercieel te zijn, meent Ten Böhmer. 'Het kan ook bijdragen aan een betere wereld.'
Vacatures
Teammanager Communicatie
Waterschap ZuiderzeelandDirecteur / Bestuurder
City Marketing Heerlen via Colourful PeopleCommunicatiemedewerker
de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB)Ten Böhmer wil benadrukken dat hij zich hier niet schuldig maakt aan -zoals hij het noemt- naïef idealisme. 'Studies tonen aan dat als je als merk echte waarde creëert voor de samenleving, er iets bijzonders gebeurt. Mensen kopen niet alleen je product, ze gaan ook in je missie geloven. Die oprechte connectie zorgt voor klantbinding én versnelling van de groei. Met andere woorden: merken die goed doen, doen het ook goed.'
Ideale wereld
Wel moet Ten Böhmer erkennen dat de propositie van Nami niet geheel uniek is. Bij bureaus die 'do good' zo ongeveer in hun dna hebben verweven, denk je al gauw aan bijvoorbeeld Wefilm en Gardeners. Ten Böhmer: 'Dat is mij bekend, ik waardeer die bureaus ook. Toch is er binnen de reclamewereld nog veel meer ruimte voor bureaus met een ambitie om de wereld te verbeteren. In een ideale wereld zou de reclameindustrie wat mij betreft voor niets minder dan maatschappelijke impact moeten gaan. Ik hoop ooit in een wereld te leven waarbij álle reclame uiteindelijk verhalen zijn die een positieve invloed hebben.'
Lastige lijn
Waar trekt hij precies de grens bij bedrijven die 'oprecht de maatschappij verrijken? Geldt dat ook voor een bijvoorbeeld een wasmachine- of aardappelmerk? Ten Böhmer: 'Ik geef toe dat het een lastige lijn is waarbij je ook keuzes moet maken. Zo kiezen we soms voor een op het eerste gezicht 'minder goede' partij, als zij toch oprechte intentie tonen en goed kunnen beargumenteren waarom ze een bepaalde koers varen. Het komt erop neer dat we per project een afweging maken of we er ons achter kunnen scharen. We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van een checklist die ons moet helpen bij het maken van die keuzes.'
'Ons doel is helder: blijvende gedragsverandering teweegbrengen en daarmee de wereld te verbeteren', haast Ten Böhmer zich nog te zeggen.
Het in Utrecht gevestigde Nami werkt intussen voor de The School for Moral Ambition, de Koninklijke Bibliotheek en Anyone, een start-up die de huizenmarkt wil democratiseren. Het team van Nami bestaat naast oprichter en creative director Ilia ten Böhmer uit client service director Nienke Eren, strateeg Glenn van der Geugten, gedragswetenschapper Nienke Veenstra en head of production Fabian Muller.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid