Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook is dood, of toch niet?

Contentmarketing bureau Blauw Gras praat je bij in de #lekkersociaal!
Miniatuurvoorbeeld
lekker sociaal
© lekker sociaal
Miniatuurvoorbeeld
lekker sociaal
© lekker sociaal

Vandaag gaat het over Facebook, Facebook en nog eens Facebook. Want je hoort het overal; Facebook is het bejaardenhuis van social. Maar is dat waar? En zo ja, is dat een ontwikkeling die we met angst moeten volgen? #Lekkersociaal dit keer aan de hand van een aantal stellingen. Agree or disagree!

related partner content for mobile comes here

Facebook is dood

Dit hoor je steeds vaker. Maar is het wel zo? Natuurlijk niet! Facebook is niet dood, we zien alleen een verschuiving in de doelgroep. We kunnen niet ontkennen dat de jeugd Facebook de rug toekeert, en dat er maandelijks mensen het platform verlaten. Maar het is en blijft nog steeds het grootste social-platform (WhatsApp even daar gelaten). Zo’n 10 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook, vergeleken met vorig jaar (2018) is dat een daling met 640.000. Deze dalende trend zal naar verwachting doorzetten, maar vooralsnog beperkt dit zich grotendeels tot de leeftijdsgroep onder 40 jaar. Deze groep gaat Instagram meer en meer gebruiken. Dit platform trekt ondertussen al zo’n 5 miljoen mensen. Als je dat vergelijkt met vorig jaar zie je een stijging van 830.000 mensen. De marketeer bereikt de mensen dus nog steeds, al is het op een ander platform of een combinatie van beide.

fake news
fake news fake news

Fake news is a bitch

Dat vinden de Facebookgebruikers ook. Fake news en privacy schandalen hebben Facebook geen goed gedaan. Voor menigeen is dit het een argument om het platform verlaten. Daarnaast is Facebook een platform geworden voor de gehele familie, de jeugd maar ook ouders, ooms/tantes en zelfs opa en oma zijn er actief. Niet alle jongeren vinden dit prettig. Dit is dan ook een grote reden om platformen als Instagram en Snapchat te gaan gebruiken.

facebook
facebook facebook

Facebook is machtig, té machtig

Het Facebook-concern van onze grote vriend Mark Zuckerberg bedient 94% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder. Maar is dat enkel Facebook? Nee, Mark bezit ook Instagram en WhatsApp en heeft daarmee de drie grootste social-platformen ter wereld onder zijn vleugels. De groei van WhatsApp en Instagram compenseert het verlies van Facebook-gebruikers. Er is daarom geen reden om Facebook compleet af te serveren. De verschuiving is misschien zelfs voordelig, er ontstaat nu een duidelijke tweedeling in platformen en bereik: oud = Facebook, jong = Instagram/Snapchat. Maar om dit nu al te zeggen… daar is Facebook nog te groot voor.

Messenger
Messenger Messenger

Mark breekt zijn belofte en dat is pijnlijk

Toen Mark WhatsApp overnam heeft hij gezworen dat hij dit nooit zou gaan koppelen aan zijn andere platformen. Inmiddels komt hij daarvan terug en is aangekondigd dat hij Whatsapp, Facebook Messenger en Instagram wil integreren. Dit om het voor alle gebruikers nog makkelijker te maken om in contact te komen met elkaar. Althans, dit voert hij als reden aan. Maar Mark kennende zal hier nog een gedachte bij horen. Denk aan advertising, data verzameling, et cetera.

facebook
facebook facebook

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketing bureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in