Overslaan en naar de inhoud gaan

'Communicatie is een vak vol vrouwen, maar mannen domineren'

Sybrig en Mayke van Keep doen oproep aan communicatiebureaus, bedrijven, media en vrouwen voor meer diversiteit en doorgroei voor vrouwen.
Sybrig (l) en Mayke van Keep van de Issuemakers
Sybrig (l) en Mayke van Keep van de Issuemakers
Sybrig (l) en Mayke van Keep van de Issuemakers
Sybrig (l) en Mayke van Keep van de Issuemakers

De zussen Mayke en Sybrig van Keep zijn de managing partners bij De Issuemakers. Ze vinden dat vrouwen in de wereld van communicatiebureaus niet op de posities zitten waar ze thuishoren. Hoewel er veel meer vrouwen werkzaam zijn, domineren de mannen. Wat zou daaraan kunnen en moeten gebeuren? Een interview.

related partner content for mobile comes here

Het is internationale vrouwendag. Hoe belangrijk vinden jullie dat voor de communicatiebranche?

MvK: ‘Erg belangrijk. Hoewel er veel meer vrouwen dan mannen werkzaam zijn binnen communicatiebureaus worden de managing posities nog steeds bezet door mannen. Dit betekent dat de doorgroei van vrouwen nog steeds niet goed geregeld is. In Amerika hebben ze dit weten te keren, doordat opdrachtgevers een divers beleid bij de bureaus waar ze mee werkten gingen eisen. Dat is en vergaande stap. Het zou jammer zijn als we het in Nederland zover moeten laten komen en niet zelf stappen zouden nemen om onze sector over de hele breedte meer divers te maken.’

Dit probleem speelt niet alleen in onze sector.

SvK: 'Inderdaad. Overal is er een gebrek aan vrouwen aan de top. In de zorg en in het onderwijs werken heel veel vrouwen, maar de top bestaat bijna alleen uit mannen. Vrouwen twijfelen vaak over hun eigen kunnen en willen zeker weten dat ze een functie aankunnen voordat ze die aannemen. Mannen hebben daar minder last van. We vieren 100 jaar kiesrecht voor vrouwen. Maar er is nog een lange weg te gaan.'

Waarom moet de communicatiebranche hier wat aan doen?

MvK: ‘Lang werd gedacht dat een mannelijke opdrachtgever meer aan zou nemen van een mannelijke topadviseur. Deze tijd is wel voorbij. Daar komt bij dat opdrachtgevers nu ook vaak vrouwen zijn.' SvK: ‘De inbreng van vrouwen is vaak ook anders. Juist door divers samengestelde teams kunnen verschillende visies en invalshoeken worden meegewogen in het advies, dat daardoor sterker wordt. En waarschijnlijk worden daardoor negatieve stereotyperingen - die gemakkelijk in communicatie-uitingen sluipen - voorkomen.’

Moeten vrouwen niet zelf verantwoordelijkheid nemen om een betere positie te bevechten?

MvK: 'Zeker, dit vraagt ook het nodige van vrouwen: zij moeten zichtbaarder worden binnen hun bureau, hun ambities uitspreken en duidelijk laten horen wat ze willen bereiken. Het is niet verstandig dat ze zich spiegelen aan de manier waarop mannen binnen hun bureau zich uitspreken en ontwikkelen. Vrouwen en mannen zijn immers anders. Ze moeten op hun eigen kracht vertrouwen en zorgen dat ze zelf alles uit zichzelf halen. Dat betekent ook dat de kansen die er liggen met beide handen aanpakken.' SvK: ‘Werkgevers zouden hier nadrukkelijker aandacht aan moeten besteden. Als een vrouw ergens niet nadrukkelijk naar vraagt betekent dat nog niet dat ze niet geïnteresseerd is. Werkgevers zouden er goed aan doen vaker te peilen bij hun vrouwelijke personeel wat hun ambities zijn.’

Complicerend is dat veel vrouwen naast hun werk vaak voor de zorgtaken thuis opdraaien.

MvK: ‘Dat klopt. Dit betekent ook dat de taken op het thuisfront evenwichtiger verdeeld moeten worden. Samen aan de keukentafel beslissen hoe je de zorg voor kinderen goed verdeelt. We zien te vaak dat vrouwen nog de zorg thuis naar zich toetrekken, ook als ze op dat moment meer verdienen dan hun partner. De Harvard Business School ontdekte dat kinderen gebaat zijn bij werkende moeders.’

Het thema van Internationale Vrouwendag dit jaar is ‘heldinnen’. Wie is jullie rolmodel of heldin binnen de sector?

SvK: 'Specifieke heldinnen hebben we niet. Voor ons is iedere vrouw die in staat is zichzelf te overwinnen en haar eigen weg durft te gaan, een heldin.’ MvK: ‘We zouden wel vrouwelijk ondernemerschap in onze sector willen stimuleren. Dus vrouwen die deze stap nemen, staan hoog in onze lijst. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Linda Annink van Urban Solutions, Marieke de Koning van De Reclamefabriek of Marjolein van Trigt van Freelancers United.'

Welke oproep kan de sector doen?

SvK: 'Eerst een oproep aan vrouwen zelf om hun ambitie te tonen en meer naar voren te treden. Vrouwen zijn vaak net zo ambitieus als mannen, maar uiten het minder. Daarnaast kunnen vakmedia vaker nadenken over vrouwen die ze kunnen interviewen of hun mening kunnen vragen.’

We maken vaak mee dat vrouwen niet willen meewerken of zich uitspreken. Mannen met een mening zijn veel makkelijker te vinden.

MvK: ‘Het vraagt ook wat van jullie. Je zult echt moeten meewegen dat vrouwen soms overgehaald moeten worden om mee te werken. Dat vraagt wat overredingskracht.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Petra Visser

Bij communicatiebureau Prima Donna uit Deventer werken sinds de oprichting 25 jaar geleden alleen maar vrouwen. Juist omdat vrouwen een pre hebben als het gaat om communicatie.

Flikker

Haha wetgeving eisen ipv kwaliteit. Ik zie trouwens verdomd weinig vietnamezen bij communicatiebureaus...

Ben Menting

Mee eens, vrouwen zouden meer de plek van weinig capabele leidinggevende mannen kunnen innemen. De stoute hakken aantrekken en doen dames!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in