Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakker Dier roept consument op tot telefoonbombardement Albert Heijn om ‘lokkip’

Met de SMS-protestactie ‘Stop de lokkip bij Albert Heijn!’ wil Wakker Dier dat de telefoon bij Albert Heijn roodgloeiend komt te staan.
Telefoonbombardement Albert Heijn
Telefoonbombardement Albert Heijn
© Wakker Dier
Telefoonbombardement Albert Heijn
Telefoonbombardement Albert Heijn
© Wakker Dier

Op 18 februari startte dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier een radiocampagne tegen de ‘lokkip’ van Albert Heijn. Daarmee muntte het een nieuw begrip in de strijd tegen kip-kiloknallers. De supermarkt blijft volgens Wakker Dier klanten naar de winkel lokken door te kiloknallen. ‘De lokkip betaalt daarvoor de prijs.’

related partner content for mobile comes here

Dit is de radiocommercial:

Albert Heijn lokt met kiloknallerkip

Stunten met dierenleed

Vandaag voegde Wakker Dier een element aan de campagne toe door de consument op te roepen ‘Albert Heijn plat te bellen’. Het wordt de consument daarbij makkelijk gemaakt. Die hoeft alleen maar naam en nummer in te vullen bij de SMS-protestactie: ‘Met elke protest-SMS gaat bij een Albert Heijn filiaal de telefoon. Hoe meer mensen meedoen, hoe duidelijker de boodschap aankomt.’

Het bericht dat (willekeurige medewerkers bij) Albert Heijn vervolgens te horen krijgt, is als volgt:

Hallo Albert Heijn, ik vind dat jullie moeten stoppen met de verkoop van lokkip. En met mij vele anderen. Stunten met dierenleed kan echt niet. Daarom doe ik mee aan deze actie van Wakker Dier. Groet, [Naam]!’

Anne Hilhorst, campagneleider bij Wakker Dier zegt 'erg enthousiast' te zijn over hoe sterk de actie aanslaat: 'We staan nu op 3.204 deelnemers.' (woensdagmiddag 16:28 uur)

Wat helpt het?

Ondanks alle acties die Wakker Dier in de afgelopen jaren heeft gevoerd, stunten supermarkten steeds meer met kip zonder dierenwelzijnskeurmerk, stelt de NGO zelf vast.

In 2018 stonden er 56 procent meer kip-kiloknallers in de folders dan in 2015.

Albert Heijn staat daarbij al jarenlang aan de top met de meeste lokkip in zijn folders. Wakker Dier telde vorig jaar in totaal bijna 1.300 kiloknallers in de aanbiedingsfolders van Albert Heijn.

Geen stappen

Een woordvoerder van Albert Heijn zegt te hebben vernomen dat een aantal winkels is gebeld. 'Vervelend, voor klanten en leveranciers willen we natuurlijk wel gewoon bereikbaar zijn.' Maar Albert Heijn ziet nu verder geen aanleiding om stappen te ondernemen tegen Wakker Dier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kees

Misschien is dat ook wel een idee om de overdaad van AH-tv-reclames aan te pakken. AH-baas Frans Muller denkt dat hij zich op reclamegebied alles kan permitteren en de tv-kijker onbeperkt met gezeur kan terroriseren. Het is zo erg dat wegzappen nauwelijks meer helpt. Op een andere zender heb je hetzelfde gezeur van Muller. En dat allemaal door een supermarkt waar je al lang niet meer komt. Hoge prijzen, lange rijen bij de kassa's, privacyschandalen met de Bonuskaart, aanbiedingen waar je een Bonuskaart voor moet hebben. Al jaren geleden heb ik een boycot ingesteld tegen AH vanwege Dick Boer die toneelstukjes opvoerde als halvegare supermarktmanager die veel te vaak op televisie waren. Van klachten over zijn terreur trekt Muller zich niets aan. Misschien wel als hij plat ge-smst wordt?

Flor

1300? Er zijn 52 bonusboekjes per week waarvan er hooguit om de week kip in staat. Wat houdt die 1300 in?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in