Overslaan en naar de inhoud gaan

Calamity Jane zet zichzelf in de uitverkoop: 'Iedereen mag bieden'

Kiona de Vries en Geerke Catshoek stoppen na vier jaar met hun 'vrouwenbureau'.
calamity
'Iedereen mag bieden. Als je maar in onze missie gelooft', aldus de oprichters.
calamity
'Iedereen mag bieden. Als je maar in onze missie gelooft', aldus de oprichters.

Kiona de Vries en Geerke Catshoek nemen afscheid van Calamity Jane, het zogeheten 'vrouwenbureau' dat zij in 2021 oprichtten. Bij wijze van knipoog -maar met een serieuze ondertoon- hebben de twee hun bureau 'zo goed als nieuw' op Marktplaats gezet.

'Niet voor de hoogste bieder, maar voor degene met de meeste potentie om de missie -het creëren van gendergelijkheid in de reclameindustrie- meer slagkracht te geven', zo lezen we in een verklaring. Omdat die missie volgens het duo nog altijd actueel is, wordt Calamity Jane op deze manier 'aangeboden'.

Catshoek: 'De female gaze moet ingeburgerd raken, maar dat lukt niet als je geen grote knallers als een supermarkt als klant hebt. Klein blijven was evengoed altijd onze bewuste keuze. Want ons hart ligt niet bij het runnen van een bedrijf, maar bij het creatieve gedeelte van het vak. We bieden grotere partijen, zoals netwerkbureaus, daarom de kans om Calamity Jane groter te maken.'

Geen rode cijfers

Er is géén sprake van een (naderend) faillissement, vult De Vries desgevraagd aan. 'Integendeel, we groeien juist elk jaar. We hebben geen rode cijfers. Onze bestaande klanten zoals Rijksmuseum en Stichting Media Campus hebben we ingelicht. Zij gaan mee op persoonlijke titel.'

Ze vervolgt: 'We zetten het bureau dus in de uitverkoop, dat wil zeggen de huisstijl, de positionering en de missie. Niet het pand of de overhead, puur het visitekaartje en de kans om onze plek in de markt over te nemen. We vinden het belangrijk voor vrouwen, meiden en onze dochters. Het is en blijft echt onze missie', aldus De Vries.

Catshoek: 'Nog steeds gaat het vaak mis. Onderzoek wijst uit dat ruim 90% van de vrouwen in advertenties nog altijd stereotiep wordt afgebeeld. Tegelijkertijd is genderinclusie een bewezen groeifactor voor merken. Vrouwen nemen zo'n 80% van de aankoopbeslissingen, maar worden lang niet altijd serieus genomen als doelgroep.'

Laagdrempelig

De Marktplaats-advertentie omschrijft Catshoek als 'laagdrempelig en no-nonsense'. 'Iedereen mag bieden. Als je maar in onze missie gelooft.'

De Vries: 'We willen het stokje doorgeven aan een partij die de missie van Calamity Jane verder kan brengen. Een samenwerking met de nieuwe eigenaar sluiten we ook niet uit. Laat één ding duidelijk zijn: Calamity Jane is nog lang niet klaar met de reclamewereld. Dus, wie durft?'

Nieuwe posities

En wat gaan de dames nu doen? De Vries: 'Ik ga me oriënteren op posities waarin ik als creative director en female gaze-expert aan de slag kan. Momenteel ben ik al met verschillende partijen in gesprek.'

Catshoek: 'Ik wil me meer richten op schrijven en podcasts maken, wat ik al doe voor onder meer Het Klokhuis en het Rijksmuseum.'

De advertentie is hier te bekijken.

Buutvrij

De actie doet in zekere zin denken aan de Ophefuitverkoop van Buutvrij uit 2023. Dat bureau wilde wél een faillissement zien te voorkomen en riep daarom -ook 'op ludieke wijze'- vakgenoten op om hen (financieel) te steunen. En met succes, anno 2025 is het bureau er nog steeds.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in