Premium

Zet je ego aan de kant als je een topteam wilt hebben

De maandelijkse column van Julian Stevense in Tijdschrift voor Marketing.

Wanneer een wolvenroedel zich verplaatst, hebben alle wolven een eigen taak. De ouderen en zwakkeren lopen voorop om niet achter te raken op de roedel, maar zijn tegelijkertijd ook de buffer tegen onverwachte aanvallen.

Daarnaast kent de roedel een ‘underdog’ waar de rest van de wolven hun frustratie op kunnen botvieren zodat de roedel stabiel blijft.

Deze underdog kan niet buiten de roedel overleven en heeft dus geen andere keuze dan deze rol binnen het team te accepteren. Dit is hard, maar wel uiterst effectief teamwork.

New York Yankees

Net zo effectief is de wijze waarop de New York Yankees als team fungeren. Voormalig tophonkballer Robert Eenhoorn vertelde ooit dat hij bij de Yankees vooral leerde om te presteren met mensen die hij niet mocht. Ook hier stond het teambelang boven het individuele belang en dit team bestond louter uit ego’s.

Ook marketeers moeten hun ego aan de kant durven zetten wanneer ze een team willen samenstellen dat zo optimaal mogelijk presteert.

David Ogilvy wist bijvoorbeeld dat het ego van zijn managers de groei van zijn bureau in de weg zou kunnen staan. Daarom stuurde hij zijn nieuw aangestelde managing directors op hun eerste werkdag een Matroesjka.

In het kleinste poppetje zat de handgeschreven boodschap dat Ogilvy & Mather een bureau van reuzen zou worden wanneer zij mensen in hun team durfden aan te nemen die groter waren dan zijzelf.

Heb het lef

Heb als marketeer het lef om je eigen ego aan de kant te zetten en - naast de noodzakelijke handjes en voetjes - mensen om je heen te verzamelen (intern of extern) die beter zijn dan jij bent, die kennis en kunde hebben die jij niet hebt en die anders kunnen en durven te denken dan jij doet.

Alleen dan vorm je een topteam dat optimaal presteert. En dat is weer goed voor je ego.

Deze column staat in .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie