Premium

'Winkels zijn een bedreiging voor pure players'

De column van René Repko

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ontdekte Scott Galloways DLD15-speech ergens op het web. DLD is een soort TEDx, maar dan over digital, life en design. Galloway is een marketingprofessor van NYU Stern School of Business, niet de minste dus. Zijn verhaal is een snel college van 15 minuten in 90 slides over de toekomst van Amazon, Facebook, Google en Apple. Hij noemt ze de ‘vier ruiters’.

Niet zonder enig gevoel voor Bijbelse dramatiek (Nieuwe Testament, Openbaring 6:4).

Hij analyseert de vier spelers gedetailleerd. Ik deel zijn overtuiging dat op allerlei conferenties alleen de succesvolle pr-praatjes worden gedeeld. Galloway vindt dat je het ook wel eens mag hebben over de toekomstige ‘losers’, ook al zijn dat organisaties met miljarden dollars aan beurswaarde.

Ernstige bedreiging

Ik werd getriggerd door zijn claim dat Amazon het niet kan redden zonder winkels. Hij voorziet het einde van de ‘pure players’, omdat ze een flexibele en robuuste logistieke infrastructuur missen. De verliezen die Amazon lijdt op snelle en gratis bezorging groeien zo hard dat hun businessmodel ernstig bedreigd wordt.

Megacomplex apparaat 

Verscheping wordt door nieuwe spelers als Uber overal, toegankelijk, goedkoop en flexibel aangeboden. Waarom zou je daar zo’n megacomplex apparaat voor moeten aanleggen? Minstens zo bedreigend zijn die slimme robuuste magazijnen, ook wel winkels genoemd.

De meest succesvolle Amerikaanse omnispelers, bijvoorbeeld Best Buy, verschepen sneller en goedkoper dan Amazon vanuit die magazijnen.

Pure players kunnen niet zonder winkels en sommigen hebben dat allang door. Als Amazon een netwerk met benzinestations zou kopen, kunnen ze aan de Apocalyps ontsnappen, aldus Galloway.

De groei die succesvolle omnichannelspelers laten zien, is al jaren sterker dan die van pure players als Amazon, zowel wat omzet betreft als in beurskoers.

Winnende spel

Galloway is kritisch over de vergelijkbare situatie in Europa, maar is enthousiast over de ‘click & collect’-stappen die hier worden gemaakt. Click & collect in combinatie met flexibele logistiek wordt het winnende spel volgens hem.

Het voert nu te ver om over die andere drie ruiters te schrijven, maar zijn verhaal zit vol originele ‘insights’. Kijk en luister maar even naar de Openbaring online…

Dit artikel staat in
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie