Premium

Wil de consument die nieuwe Ikea-fiets?

De Top of Flop van deze maand.

Tekst: Shelly van Winden*

De SLADDA van Ikea is niet zomaar een fiets, nee het is ‘een stedelijke vervoersoplossing op twee wielen’. Tenminste, zo presenteert Ikea zijn nieuwste product. Zonder motortje, je moet dus gewoon zelf trappen. Maar uiteraard wel designfähig; geen ketting maar een aandrijfriem, lichtgewicht, onderhoudsvriendelijk en gemakkelijk te combineren met accessoires. En het mooie is: je hoeft ‘m niet zelf in elkaar te zetten!

‘Leuk idee, maar niet voor mij’

Ikea kondigde aan vanaf deze zomer de fiets te gaan verkopen. De echte campagne is nog niet begonnen, dus een bekendheid van slechts 4 procent is niet vreemd. Het idee van de fiets spreekt wel aan. Men verwacht ook wel dat Ikea een dergelijke onderhouds- en gebruiksvriendelijke fiets kan leveren.

Maar een fiets aan een Nederlander verkopen is lastig. Slechts één op de tien wil de fiets kopen. Men heeft al een fiets (of fietsen), of zoekt nu elektrische variant. En ook al heeft het ontwerp een grote designprijs gewonnen, niet iedereen vindt de fiets mooi. ‘De kleur is saai, hij is niet mooi’ en men wil graag iets unieks. Daarbij is Ikea ook niet de meest logische plek om een fiets te kopen. De lokale fietsenwinkel moet gesteund worden en wie gaat hem repareren na aankoop?

Opvallend is dat de prijs geen obstakel is. Naar verwachting zal hij 499 euro gaan kosten, een pittige prijs voor een fiets. Maar de reputatie van Ikea is zo goed dat de beloofde kwaliteit en handigheidjes de prijs minder relevant maakt.

 

Niet voor Nederlanders

Er zullen veel landen zijn waar Ikea een ‘stedelijke vervoersoplossing’ kan introduceren. Het concept is goed doordacht en Ikea krijgt het vertrouwen dat ze kan bieden wat het belooft. Maar in Nederland zitten we er niet op te wachten. Misschien als er een elektrische variant of accessoire wordt geboden. Of een fiets met de befaamde felle Ikea-kleurtjes.

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in mei 2016 200 Nederlanders ondervraagd.

*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

Dit artikel staat in

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie