Op Adformatie.nl haalde Cannes Media Lions-jurylid Gijs de Beus vorige week een onderzoek aan van zijn bureau Havas, dat laat zien dat maar een klein aantal merken echt een rol van betekenis speelt in ons leven; de rest is inwisselbaar.
Ook heeft 30 procent van de jongeren inmiddels een ad blocker gedownload, terwijl de rest van de mensen langs de meeste banners heenkijkt, memoreerde Gijs, John Lennon parafraserend: ‘Life’s what happens while we’re skipping all the ads’.
Internationaal is in de aanloop naar het Cannes Lions Festival of Creativity veel gediscussieerd over de vraag of het reclamevak al dan niet op een dood spoor is beland, of het winnen van prijzen nog wel relevant is en waar de innovatie vandaan gaat komen.
Tom de Bruyne heeft daar deze week in Adformatie een scherpe visie op. De discussie tussen de data-gedreven reclamemakers en de merk-gedreven reclamemakers – trending topic op internationale reclamefora – noemt hij symptomatisch voor deze branche, die niet onderkent waar de disruptie vandaan komt; van buiten het vakgebied.
We moeten onszelf als een economische discipline gaan definiëren in plaats van een creatieve, vindt Tom: onze taak is om inzicht in menselijk gedrag te vertalen in zakelijk voordeel voor onze klanten.
Dat hebben de initiatiefnemers van de Embassy of Dutch Creativity en Victor Knaap dan weer wel goed begrepen, met hun missie om Dutch Creativity op te stuwen in de economische vaart der volkeren.
Blijft de existentiële vraag schuren die Gijs de Beus heel simpel stelde: hoe maken we nu iets dat onderdeel kan zijn van ons leven en niet een onderbreking daarvan?
Topideeën waarmee je gedrag verandert werken alleen als ze hun wortels hebben in een relevante waarheid, schreef DDB’s worldwide cco Amir Kassaei onlangs in Campaign: ‘Alleen dan kunnen ze impact hebben op maatschappijen en culturen, en waarde toevoegen aan de levens van mensen.’
Op mij komt het een beetje over als 'Wij van WC-Eend adviseren...' maar is dat niet ook de essentie van ons vak? En niemand zal het ermee oneens willen zijn.