Foto: Richard van der Laken op het podium
De tweedaagse conferentie What Design Can Do (WDCD) staat in het teken van klimaatverandering. De organisatie roept de creatieve industrie op om actie te ondernemen en doet dat met een Climate Action Challenge.
Sprekers en interactie
Tijdens de jaarlijkse conferentie staat maatschappelijke impact van design centraal. Op 23 en 24 mei spreken internationale experts op het podium. Denk aan de Canadese ontwerper Bruce Mau, Ikeas hoofddesigner Marcus Engman en de Braziliaanse top-chef Rodrigo Oliveira. Er zijn ook diverse workshops waarbij interactie met de experts centraal staat.
Ontwerpwedstrijd
Voor de tweede keer organiseert WDCD ook een ontwerpwedstrijd. Na de Refugee Challenge (631 inzendingen uit 70 landen, 5 finalisten) vraagt de organisatie in deze nieuwe challenge om ideeën die klimaatverandering tegen kunnen gaan.
WDCD, de Ikea Foundation en de Autodesk Foundation vragen ontwerpers wereldwijd om met ideeën te komen rondom de klimaatproblematiek. Richard van der Laken, medeoprichter en creatief directeur van WDCD: ‘Klimaatverandering verdient de aandacht van de creatieve gemeenschap. Zo’n thema wordt al snel erg zwaar, maar dat ontwerpers zijn optimisten. We zullen dit onderwerp dus met veel positiviteit benaderen.’
Startsein op 23 mei
Dagan Cohen (creatief directeur van Social Inc) geeft het startsein voor de ontwerpwedstrijd op de eerste dag van het evenement. Deelnemers kunnen tot 21 augustus hun ideeën en concepten in drie categorieën inzenden: student, professional en start-up. De winnaars worden 23 oktober bekend gemaakt tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.
Een totaalbedrag van €900.000,- wordt beschikbaar gesteld voor alle winnaars. Daarnaast nemen zij deel aan een intensief acceleratieprogramma inclusief begeleiding, kantoorruimte en toegang tot een netwerk van investeerders.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!