‘Wereldleiders staan hier iets relaxter in’

Animal Farm maakte een nieuwe campagne voor Metro, dat zich zakelijker wil profileren. Creative director Arjen de Jong beantwoordt enkele vragen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat is het idee achter de campagne?
‘Het idee achter de campagne heeft veel te maken met de herpositionering van Metro. Metro wil de richting op van een zakelijke, serieuze krant met nog meer aandacht voor nationaal én internationaal nieuws. Met andere woorden: Als je Metro leest, is het net alsof het wereldnieuws tot leven komt. En dit is dan ook precies wat je ziet: iemand slaat de Metro open en opeens bevinden allerlei beroemde wereldleiders (onder wie Poetin, Obama en Queen Elizabeth) zich dicht bij hem of haar in de buurt. Het thema “Een wereldkrant” sluit hier goed bij aan omdat het op meerdere manieren te interpreteren is. Het doel is duidelijk: de merkvoorkeur voor Metro vergroten.’

Waarom hebben jullie voor deze executie – met gephotoshopte wereldleiders – gekozen?
‘Een dergelijk idee kun je alleen goed brengen als het zo realistisch is gedaan dat je het kunt geloven. Dat betekent dat je over een eersteklas fotograaf (Jaap Vliegenthart) en hele goede beeldbewerkers (van Souverein) moet beschikken. Alleen zo kun je bestaande persfoto’s tot in de details – dus met dezelfde lichtval en hetzelfde fotografische gevoel – geloofwaardig inpassen in een nieuwe omgeving.
‘Overigens loopt de campagne niet alleen in print, outdoor en online, maar ook op de radio. Een aardig detail is dat de commercials zijn ingesproken door Marc Klardie, de vaste stem van het Amsterdamse GVB.’

Radio: Wallstreet

Radio: Tahirplein

Hoe zit het met portretrechten?
‘Als we dit met stervoetballers of BN’ers hadden gedaan, dan waren we zeker aan de beurt geweest en hadden we ongetwijfeld dik moeten betalen. Gelukkig lijken politici en wereldleiders hier iets relaxter in te staan. Wat ook helpt, is dat het wezen van een krant nu eenmaal verslag doen van de wereld om ons heen is. En dus ook de wereld van politieke wereldleiders.’

Bureau: Animal Farm
Klant: TMG
Strategie: Gé Key
Creatie: Arjen de Jong, Gieri Cosson
Fotograaf: Jaap Vliegenthart
Beeldbewerking: Souverein
Verantwoordelijk bij klant: Mariëlle Besselink, Cees Polman

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie