Waren vroeger bedrijven als Exxon, General Motors en General Motors de grootsten ter wereld, nu worden hun plaatsen steeds meer ingenomen door retailers zoals Walmart en Tesco, en internetbedrijven die hun geld verdienen met het verkopen van advertenties en klantencontacten. Voorbeelden te over, en de ICT-industrie vormt geen uitzondering: Google groeit sneller dan Microsoft, en Apple wordt steeds meer een marketingbedrijf dat al zijn productie uitbesteedt.
Als je de opgetelde kapitaalwaardes van die twee categorieen over de jaren zou volgen, kon dat wel eens een fascinerende trendgrafiek opleveren. (Vrijwilligers onder de statistici?)
Maar volgens mij is de Eeuw van de Marketing pas echt aangebroken als eeuwenoude spreekwoorden die vertellen hoe de mens zijn brood verdient, worden aangepast aan de Nieuwe Tijd. Hier is een uitspraak van Carlos Slim Helu, die gisteren is uitgeroepen tot de nieuwe rijkste man ter wereld: "You don't need to teach a man how to fish, as the Chinese used to say. Instead of giving him the fish, instead of teaching him how to fish, you have to teach him how to sell the fish so that he eats something else besides a fish."
Eeuwenlang was de belangrijkste manier om te slagen in de maatschappij en duurzaam je dagelijks brood op tafel te krijgen, te zorgen dat je iets kon produceren. Maar kennelijk is de zon ondergegaan over het Tijdperk van de Vissers. In het Tijdperk van de Marketing ben je pas iemand als je iets dat door een ander is geproduceerd, aan de man weet te brengen.
Maakt dat marketers tot de nieuwe Koningen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!