Business2Community geeft drie tips voor het juiste kleurgebruik.
De drie meest gebruikte kleuren:
1. Blauw is een veilige kleur
Blauw is de favoriete kleur van de meeste mensen, ongeacht sekse of leeftijd. De kleur wordt geassocieerd met betrouwbaarheid, autoriteit en vertrouwen.
Blauw geeft veel mensen een vertrouwd gevoel. Blauwe logo’s zijn bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter, Facebook, Samsung, Adidas.
2. Groen is een progressieve kleur
Groen doet denken aan natuur en groei. Het is de meest herkenbare kleur en roept een gevoel op van wellness en frisheid, vandaar dat veel voedingsmerken en bedrijven die zich richten op health de kleur groen in hun logo en branding gebruiken. Groene logo’s: Starbucks, android, Holiday Inn, BP
3. Oranje is een optimistische kleur
De kleur oranje kan gevoelens van zon en zomer oproepen, maar ook gevaar. Business2Community raadt aan de kleur te gebruiken als je wilt inspireren tot avontuur, of tot het nemen van risico of als je wilt benadrukken dat je producten goedkoop en efficiënt zijn.
‘Oranje merken’: Harley-Davidson, TNT, EasyJet.
Bureau Hollands Spoor zette eerder logo’s al in een zogenaamde kleurencirkel.
Foto: Flickr