Webwinkelen ongekend populair

85% van de Nederlandse consumenten heeft in de afgelopen twaalf maanden iets via internet gekocht. Een vijfde van hen kocht vaker dan tien keer iets via het web. De belangrijkste reden om niet in een winkel binnen te lopen is de opdringerigheid van personeel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek naar het winkelgedrag van CendrisMonitor onder 5.509 panelleden van het consumentenpanel ConsuMeningen.

De belangrijkste redenen om via het internet te winkelen zijn: winkelen wanneer het mij uitkomt (61%), prijzen vergelijken (53%) en het op voorraad hebben van producten (44%).

Toch zijn er ook redenen om niet te winkelen via internet. De helft van de respondenten geeft als grootste nadelen aan dat je een product niet kunt zien of aanraken en de hoge verzendkosten. Een derde van de ondervraagden ervaart het niet makkelijk kunnen ruilen of terugbrengen van een product als nadeel. Op productniveau zijn er verschillen met wat men wel en niet via internet koopt. Vooral het boeken van reizen gebeurt online (44%). Ook koopt men vaak boeken (34%) en kleding (34%) via het web. Voor huishoudelijke artikelen, cosmetica en gezondheidsproducten gaat men toch het vaakst naar een fysieke winkel of supermarkt. Met het online kopen van financiële producten zijn consumenten terughoudend, dit deed slechts 14% van de respondenten in de afgelopen 12 maanden.

De belangrijkste reden voor consumenten om niet in een fysieke winkel iets te kopen is de opdringerige verkoper (39%). Ook worden de prijs, het niet beschikbaar zijn van producten en drukte in de winkels als reden aangegeven om winkels te mijden. Een kwart ziet de wachttijden bij de kassa als een obstakel. Redenen om juist wel fysiek te winkelen is dat het product tastbaar is en gepast kan worden, je het product snel in huis hebt en probleemloos kunt ruilen.

Hoewel internet en de fysieke winkel als koopkanaal het meest populair zijn, onderzocht Cendris ook andere kanalen. Het doen van aankopen via de telefoon is niet populair omdat consumenten zich gedwongen voelen tot een snelle beslissing (58%). Postaal (via een catalogus) aankopen doen wordt zeer sporadisch gedaan; de hoge verzendkosten wordt als grootste nadeel gezien (43%). Daarnaast zijn er steeds meer mogelijkheden om via digitale televisie aankopen te doen, maar hieraan kleven volgens de respondenten nog te veel nadelen; product niet kunnen zien/ aanraken (38%), extra betalen voor verzending (34%), lastig om product te ruilen (29%), geen vragen kunnen stellen (29%), gegevens die ik moet achterlaten zijn fraudegevoelig (25%). De belangrijkste reden om wel via digitale televisie aankopen te doen: meer aanbiedingen/ gunstige prijs (27%).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie