Niet alleen zijn ze verbonden door een bloedband, maar ook doordat zij in ‘het’ vak zitten en bewegen in de wereld van de reclame, marketing, creatie of communicatie. Toeval of juist niet?
We vroegen het Lara Molendijk (33), senior brand consultant bij merkadviesbureau New Growth Strategies en voorzitter van NIMA internal branding en haar moeder, Makkie Mulder (71), oud-hoofdredacteur van onder andere, vtwonen en delicious. Tegenwoordig adviseert Makkie, Miljuschka Witzenhausen bij het maken van haar magazine.
Lara: ‘Het leuke aan mijn baan is, dat ik mag meebouwen aan mooie merken. Grote merken als Etos, Achmea en Hallmark, maar ook voor kleinere organisaties als een afvalinzamelaar en een scholengemeenschap in Groningen. Ik werk graag samen met de beleidsmakers van een organisatie om echt verschil vanuit de kern te kunnen maken. Dit betekent dat ik mag nadenken over belangrijke keuzes en beslissingen kan maken die een organisatie zowel intern als extern beter maken. Blijvende impact maken is waar ik heel blij van word.’
Ik heb altijd passie voor mijn werk gehad
Makkie: ‘De passie die Lara heeft voor haar werk, die herken ik wel. Heb ik ook altijd gehad. Of ik nu voor Libelle werkte, voor vtwonen of voor delicious. Toen ik bij vtwonen kwam werken kreeg ik de opdracht om van het magazine een merk te maken. Living the brand. Wij waren als redactie ook het merk, waren influencers avant la lettre, ademden het merk en hadden er veel voor over om het te laten slagen. Dat is ook gelukt. We konden op een gegeven moment een heel hotel inrichten met vtwonen-producten en er kwamen vtwonen-tv-producties. Geweldig om te zien dat het merk steeds sterker is geworden. En inmiddels is ‘het vtwonen-gevoel’ een begrip geworden in de marketing wereld.’
Lara: ‘Dat komt ook door jouw enthousiasme en energie. Jij hebt de gave, omdat je zelf zo gepassioneerd bent, om iedereen mee te krijgen. Je ziet geen beren op de weg en denkt alleen maar in mogelijkheden. Vanuit een natuurlijk leiderschap. Ik herken die drive ook bij mijzelf. Elke keer als ik voor een merk werk dan word ik er ook een beetje verliefd op.'
Makkie: ‘Dat merkenbouwen is bij mij heel organisch gegaan. Ik ben heel jong gaan werken en ben overal ingerold. Ik kreeg de kans op mooie redacties te mogen waar ik uiteindelijk als hoofdredacteur de ruimte kreeg magazinemerken uit te breiden.’
Ik doe er alles aan om het beste uit een bedrijf en haar werknemers te halen.
Lara: ‘Jij hebt altijd gewerkt vanuit gevoel en was daarmee succesvol. Daar kan ik wel eens jaloers op zijn, jouw onbevangenheid en verwondering voor dingen. Ik ben, denk ik, wat kritischer en pragmatischer van aard. En hou ervan om vanuit marketingmodellen te werken. Ik geloof daarin ook in de kracht van mensen en doe er alles aan om het beste uit een bedrijf en haar werknemers te halen. Ik ga er net als jij helemaal voor. Nog steeds praten we met elkaar over het vak en de ontwikkelingen. Er is de afgelopen jaren zóveel veranderd in de manieren van communiceren. Zoals social media. Ondanks deze veranderingen blijven sommige dingen ook hetzelfde, namelijk dat je blijft doen wat past bij je merk.'
Makkie: 'Absoluut. Fijn om daarover met elkaar te klankborden. Nu ik voor Miljuschka werk en bezig ben met haar magazine en met de vraag of dat het merk Miljuschka goed in zich draagt, is het prettig om daar met Lara over te kunnen praten.'
Lara: ‘Zo vind ik het prettig om dingen die ik heb geschreven te laten lezen door mijn moeder. Loopt de tekst? Is mijn verhaal duidelijk en logisch?’
Makkie: ‘Als ik bijvoorbeeld op LinkedIn zie wat Lara allemaal doet, en de reacties die zij dan krijgt, dan ben ik ontzettend trots.’
Lara: ‘Om dan vervolgens mijn spelfouten nog wel even door te geven, haha!’