Wat zijn de marketingtrends voor 2014?

Van Beyoncé’s album-release tot de geheimen van Candy Crush.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aan het einde van 2012 besloot ik een lijst met trends te maken voor 2013. Die blogpost, een samenvatting van wat op dat moment ‘top of mind’ was, werd destijds goed ontvangen door de Science of the Time community. Vandaar het besluit om met een vervolg te komen. De onderstaande lijst is niet bedoeld als vervanging voor wat anderen hebben geschreven, en is niet uitputtend. Gebruik de comments voor aanvullingen, graag zelfs.

Het is altijd inspirerend om over ontwikkelingen met toekomstpotentieel te lezen. Enkele trends zijn elders al gedetailleerd beschreven. Die worden slechts genoemd. Over deze onderwerpen kun je meer lezen in blogposts op Science of the Time van o.a. . De trends zijn gerelateerd aan, maar niet hetzelfde als de van Science of the Time.

Hier volgt de lijst.

MEDIALANDSCHAP

Mobile

De opkomst van mobiel is onomkeerbaar en zal zeker verder groeien. Marketing budgetten verschuiven naar mobiel.

Cool voorbeelden: Bouw je eigen social wishlist met , Ikea’s ,

Video

De aanwezigheid van video zal groeien door de opkomst van mobiel en het 4G-netwerk. Maar ook door YouTube-kanalen en vlogging. Video in advertenties zal groeien, op sites als Vine maar ook op gewone websites. Ook door niet-lineaire kanalen. Om maar een paar redenen te noemen.

Cool voorbeeld: van zes seconden brengt Brazilië perfect in beeld 

Millward Brown:  

Binge-tv and lineair tv kijken

De opkomst van Netflix abonnementen zal leiden tot een toename van binge kijken; marathonsessies door de consument. Lineaire uitzendingen zullen echter nog steeds een groot aandeel houden, simpelweg omdat we soms op een luie zondagmiddag entertainment als behang nodig hebben. We kijken en luisteren naar de gesprekken die onze huiskamer in geslingerd worden door een talkshowteam. Traditionele aanbieders zullen overigens ook inspelen op de on-demand markt.

Tweede scherm

Wanneer men kijkt naar de ontwikkeling van apps dan kun je concluderen dat het Tweede scherm nog in ontwikkeling is. Kijkend naar app ontwikkelaars zijn eerste sporen van consolidatie zichtbaar. Omdat er steeds meer schermen in de huiskamer zijn en televisie allang niet meer per definitie het eerste scherm is, lijkt het beter om te spreken van apparaat een, twee en drie. Dit stelt onderzoekers beter in staat om te kijken naar de verschillen in gebruik.

Visual PR

Visuele content is aantrekkelijk en makkelijk te consumeren. Het wordt steeds vaker ingezet en snel geabsorbeerd door het brein. Wanneer men aan de slag gaat met infographics moet er goed nagedacht zijn over de toegevoegde waarde. Als die er niet is doe het dan ook niet. Sociale media als Twitter, Vine en Instagram zullen hun verdienmodellen verder inrichten met product placement en andere voor televisie geschikte ‘visual PR proposities.’

Cool voorbeeld: The Guardian’s  

Social media trends volgens

MARKETING

Storytelling crowd empowered

Storytelling  kan gebruikt worden om authenticiteit te onderstrepen. Dit is niets nieuws, maar het werkt nog steeds prima. Groeiend zijn storytelling belevingen die de consument betrekken in het verhaal, de zogenaamde dynamische variant. Daar komt op het gebied van organisatie meer bij kijken, maar de resultaten zijn dan ook een stuk beter.

Cool voorbeeld: Een belevenis die alle zintuigen  

De

Belevenissen, content en activatie

De noodzaak groeit om het publiek of de consument te betrekken in marketingactiviteiten. Het is een dankbaar middel voor onder meer merken als Red Bull en Coca-Cola. Dit kan uitgevoerd worden in de vorm van branded content of merkactivatie.

Coole voorbeelden: , een nieuwe manier om het publiek te betrekken,  , en aan hun merk.

Betrouwbare merken, vergelijking

Het internet heeft de wereld transparanter gemaakt. Vooral digitale vergelijkingsdiensten zijn zeer bruikbaar. Zichtbaar zijn in de toplijsten, op basis van consumentinzichten, zorgt voor betrouwbaarheid van een merk. Dat is tegenwoordig noodzaak.

Coole voorbeelden:

Boek, kritisch: , Hoe de

Loyaliteitsmarketing

Loyaliteitsmarketing zal op de agenda blijven staan, koester de bestaande klantendatabase. Dit zal waarschijnlijk resulteren in meer business-to-business marketing activiteiten.

Gamificering

Of het nu gaat om (e-)learning, eHealth, de principes van gamificering zullen verder worden ingezet, simpelweg omdat ze succesvol zijn gebleken.

Cool voorbeeld: ,  ;

Deze blogpost maakt deel uit van een serie van 3, waarin 28 ‘signals’ inclusief voorbeelden worden besproken met aanvullingen in de comments:

Deze blog is eerder verschenen in en kwam tot stand in samenwerking met . Relevante ontwikkelingen worden aangehaald en kort beschreven. Science of the Time vulde de lijst aan met de Coolste (niet: de hipste) voorbeelden; aantrekkelijk en inspirerend, met toekomstpotentieel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie