Mijn drive en uitdaging
KPI's, programmatic, dynamics creatives, flowcharts en ga nog meer even door. Allemaal begrippen die mij ander halfjaar geleden niks zeiden. Ik was aan het einde van mijn studie, wat niks te maken had met media. Media en reclame was dus één groot grijs gebied voor mij. Natuurlijk zag ik alle reclames online en offline voorbij komen, maar over de gedachtegang erachter had ik geen idee. Neem nou bijvoorbeeld een TVC die door een reclamebureau wordt ontwikkeld. Er wordt een leuk idee bedacht, dit wordt opgenomen en voilà daar is een TVC. Althans dat was hoe ik dacht dat het in zijn werk ging. Totdat ik begon bij Moxie en al heel snel leerde wat de werkelijkheid was.
En nu weet ik dus wel beter. Er komt zoveel meer bij kijken. Dat ik zoveel het afgelopen jaar heb mogen leren vind ik super gaaf, maar wat ik eigenlijk nog leuker vind is dat het hier niet stopt. Iets wat een jaar geleden hot & happening was, is nu eigenlijk alweer passé. De ontwikkelingen in de media vinden elke dag plaats. Je kan elke dag iets nieuws leren, waar je de dag daarvoor nog geen weet van had. Door deze snelle veranderingen blijf ik scherp.
Geen goed mediaplan zonder creatie
Daarnaast vind ik het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen media en creatie. Dat wordt steeds belangrijker. Een goed mediaplan is niks zonder dat er goede creatie aanhangt. En dat geldt andersom natuurlijk ook. Goede creatie die nergens op gebaseerd is, is eigenlijk alleen een mooie creatie.
Je zal je wel afvragen: waarom is zij hier zo mee bezig… Doordat ik werk bij Moxie, het creatieve label van ZenithOptimedia, zit ik elke dag tussen media en creatie in. Wij werken voornamelijk voor klanten ven Zenith, wat ervoor zorgt dat ik mij niet alleen met creatie bezighoud, maar ook steeds meer bezig ben met media. Juist deze combinatie vind ik uitdagend in mijn werk. Het goed op elkaar afstemmen, op elkaar laten inspelen en de juiste insights gebruiken om te komen tot een goed geheel.
Wat mij brengt op het volgende insights, data, gegevens, feiten hoe je het maar wilt noemen. Is dit de toekomst?
De toekomst?
Er zijn veel ontwikkelingen gaande op allerlei gebieden, data is er daar één van. Iedereen in de mediawereld heeft toegang tot data. Het mediabureau, de exploitant of de publisher, ze beschikken allemaal over hun eigen data en gaan daar op hun eigen manieren mee om. Ik zie dat data tussen deze verschillende partijen stapje voor stapje meer met elkaar gedeeld wordt, maar helaas nog niet voldoende. Hoe waardevol zou het zijn om de data van de verschillende partijen samen te voegen en te kunnen gebruiken.
Deze transparantie in het gebruik van data en de samenwerking op het gebied van data tussen de verschillende partijen is denk ik een belangrijke volgende stap voor de toekomst. Door goed om te gaan met data en er op de juiste manier op in te spelen kan je veel relevantere content creëren. De consument blijven retargetten met iets dat hij net gekocht heeft, gaat irriteren. Retarget zo iemand met een complementair product, denk bijvoorbeeld aan de combinatie schoenen en blarenpleisters. Dan speel je in op de behoefte van de consument.
Mediahuizen met alles onder één dak
Daarnaast zie ik dat we steeds meer toe gaan naar mediahuizen waarbij alle specialismen onder één dak vallen. Dit lijkt mij voor de adverteerder een hele positieve beweging, omdat het ervoor zorgt dat hij alle kennis en expertise bij één groep kan halen. Een soort van grote media hub waarbij je als adverteerder het complete pad van A tot Z kan afleggen.
Wie of wat inspireert mij?
Wat mij inspireert zijn de mensen om mij heen die hun vak verstaan. Ik vind het altijd knap om te zien hoe creatieve en designers van weinig toch iets heel gaafs kunnen creëren door de programma’s waar ze mee werken. Dat zou ik ook nog wel is willen leren. Daarnaast heb ik als echte Rotterdamse de ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit. Dit is een mentaliteit die mij – in alles wat ik doe - blijft inspireren. Hard werken, af en toe de schouders eronder maar vooral heel veel lol maken!!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!