Premium

Wat als John de Mol SBS geheel in handen krijgt?

Talpa zou volgens bronnen 100 procent eigenaar van SBS worden en Sanoma stapt eruit. Dit zijn Talpa's mogelijkheden.

De Mol wil een groot Nederlands mediahuis (no pun) neerzetten en is daar hard mee op weg, nu Sanoma zich als eigenaar zou terugtrekken uit SBS Broadcasting en Talpa krijgt het tv-bedrijf . AD bracht het op basis van bronnen. Ook bevestigt een bron aan Het Financieele Dagblad dat Sanoma onderhandelt met De Mol.

De mogelijkheden voor De Mol:
1 Mocht de transactie doorgaan (De Mol heeft nu een belang van 33 procent in handen), dan krijgt John de Mol de tv-zenders SBS6, Veronica, NET5 en SBS9 in handen, plus het digitale platform KIJK.

Met Talpa Radio bezit hij voor een groot deel (ruim 77 procent) Radio 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10.

3 Verder is De Mol nog steeds in een strijd verwikkeld met Mediahuis om de macht bij Telegraaf Media Groep. Afgelopen week nog voerde Talpa het belang op naar 28,70 procent. Bij 33,33 procent – wat theoretisch nog zou kunnen – krijgt Talpa vetorecht en kan men besluiten rond TMG tegenhouden. Maar zover is het vandaag nog niet.

Overigens is ook nog steeds niet duidelijk of De Mol alsnog naar de Hoge Raad wil stappen na de uitspraak in Talpa’s nadeel van de Ondernemingskamer.

In de zijlijn: vorig jaar is met TMG afgesproken dat het concern aan de Basisweg de mogelijkheid heeft om een 15 procent belang in Talpa Broadcasting over te nemen indien dat haar belang in SBS uitbreidt naar een meerderheid. Daarmee kan TMG een indirect belang verkrijgen in SBS.

4 TMG bouwt aan OTT-kanaal Telegraaf VNDG dat deze maand officieel het licht moet zien. Talpa TV (de productietak die door het Britse ITV van De Mol is gekocht) bouwt het platform en zal veel van de content kunnen verzorgen. Hoewel De Mol geen eigenaar meer is van de productietak, heeft hij er nog wel een paar jaar zeggenschap.

Alles aan elkaar verbinden
Straks heeft hij (mogelijk) geheel SBS, de grootste radiozenders van Nederland minus Qmusic (maar mogelijk wel Qmusic-ochtendjocks Mattie en Wietze die naar verluidt Sky Radio in de ochtend van het non-stopformat af moeten helpen) in handen en grote zeggenschap binnen TMG (plus het OTT-stuk). Zo kan hij allerlei ‘merken’ crossmediaal aan elkaar verbinden. Denk aan Telegraaf TV en het dichter bij elkaar brengen van de drie Veronica-merken. Ook zal hij geïnteresseerd zijn in voetbalrechten die hij via verschillende kanalen kan distribueren.

Op de SBS-zenders kan hij zijn eigen formats voluit blijven testen en wellicht kan hij tegen het einde van het jaar zus Linda overhalen om over te stappen van RTL, nu haar contract daar schijnt af te lopen. Na (de mislukte) pogingen met Sport 7 en Tien (Talpa TV) zal de mediatycoon een nieuwe poging willen wagen.

Toekomst Sanoma
Onder zijn Sanoma en SBS de afgelopen ruim drie jaar dichter tegen elkaar aangekropen. Sterker nog, inmiddels is het in Nederland één bedrijf geworden dat de naam Sanoma/SBS voert. De Mönninks crossmediale strategie en focus op merken bouwen wierp zijn vruchten af met in 2016 een . Internationaal zorgt Susan Duinhoven voor groei, maar het Finse bedrijf heeft vooral in Nederland een grote tijdschriften- en tv-tak, in Helsinki is het vooral een krantenbedrijf.

Nu Sanoma uit SBS lijkt te stappen, is niet duidelijk hoe die twee aan elkaar verbonden blijven. Dat het bedrijfsmatig grote consequenties heeft, is wel duidelijk. Verder is het gissen. Het zou logisch zijn dat er een intensieve samenwerking zou blijven, nu er veel kruisverbanden tussen allerlei merken zijn. Ook in het licht van de grote consolidatieslag die er in de Nederlandse mediabranche moet gaan komen, om het hoofd te bieden aan internationale digitale spelers, lijkt doorgaan met een samenwerking geen vreemde gedachte.

Foto boven: SBS Broadcasting

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie