De meeste mensen kennen spraaktechnologie wel van de “personal assistants”. Iedere mobiele producent levert ze standaard mee: Google Now (Android), Siri (Apple), en Cortana (Microsoft). Facebook experimenteert met Facebook M in Messenger. De competitie tussen spraakgedreven personal assistants is spectaculair. En dat is goed. Maar de kaarten zijn nog niet geschud.
Maar als ik naar mijzelf kijk, dan geef ik mijn mobiel eigenlijk geen spraakopdrachten. Spraaktechnologie zit erop, en ik heb er weleens mee zitten spelen, maar ik gebruik het niet op mijn mobiel. Ik vind Siri, die in een recent onderzoek als beste uit de bus kwam, wat houterig.
Ik heb het gevoel dat ik iets aan het omzeilen ben, niet dat ik aan het praten ben. Misschien werkt het nog niet goed genoeg, misschien is het te intrusive, misschien is de touch interface van mijn mobiel accurater, misschien snap ik het niet. ik weet het niet.
Sinds kort heb ik Amazons’ Echo in huis. En ik moet toegeven: ik ben hooked.
Amazon brengt de personal assistant in de huiskamer met een fraai vormgegeven luidspreker. Een luidspreker die luistert naar de naam Alexa en waar je tegen kan praten. En Alexa zegt slimme dingen terug. Ze spreekt vloeiend, plakt geen woorden aan elkaar.
Alexa staat op de keukentafel, maar ik hoef niet te schreeuwen als ik niet in de buurt ben. Praten is genoeg. Inmiddels regelt Alexa voor ons gezin de muziek, vertelt ze weetjes, ze rekent dingen uit, houdt het boodschappenlijstje bij en ze stuurt berichtjes als je daarom vraagt. Als je je handen vol hebt, kan je toch dingen in gang zetten.
Wat ik vooral goed vind gekozen, is de combo personal assistant/luidspreker. De drempel om het apparaat aan te zetten bestaat daardoor niet meer. En met de goede luidspreker komt spraak goed over de bühne. Beter dan met het luidsprekertje in je mobiel. Klein detail voor als je al aan het bestellen bent: Alexa spreekt alleen Engels. Maar laat je daar als tech-adept niet door tegenhouden!
Behalve in de vorm van een personal assistant manifesteert spraaktechnologie zich op meer plekken. Op het Mobile World Congress in Barcelona maakte ik kennis met Hu:toma. Deze startup combineert eveneens kunstmatige intelligentie met spraaktechnologie, maar dan voor een andere markt. Hu:toma richt zich op Customer Support.
Kunstmatige intelligentie, of AI, analyseert volautomatisch grote hoeveelheden vragen en antwoorden. De software leert van de vragen van klanten en de antwoorden van bedrijven, en brengt deze kennis naar de klant.
Bij Hu:toma kun je namelijk Cloud Agents inhuren. De klant belt een nummer en ergens in de cloud wordt dan opgenomen door de pratende computer die is getraind door de Customer Support vragen en antwoorden. Dezelfde technologie kan in de vorm van een bot ook in een messaging omgeving worden ingezet.
Hu:toma brengt de voorspelling dat computers ons werk gaan doen naar het heden. Wie weet.. misschien heb je Hu:toma al aan de lijn gehad.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!