Met de acceptatie van mobiel als medium door het publiek zit het wel goed: de waanzinnige groeicijfers van smartphones en tablets vlakken af: wij komen in de acceptatie/verzadigingsfase van de levenscyclus: uw mobiele audience is in blijde afwachting van uw boodschap!
Vanuit de verwachting dat wij met zijn allen echte audience marketing in plaats van media-driven marketing gaan toepassen, gaan wij mobiel in 2015 hopelijk eindelijk zien voor wat het is: een van de media types in plaats van een op zichzelf staand specialisme. App’s, Mobiele sites en paid/owned mobiele media vormen een standaard, onmisbaar onderdeel van iedere communicatie- , media- en marketing strategie, net als TV, Radio, Print, Search, Social, Online Video, Online Display, Websites etc. Welke strategie dan ook is niet compleet zonder een mobiele component, in branding- en performance campagnes, in klantenbinding- en werving, in spontane – en geholpen naamsbekendheid,etc. Ik neem aan dat het duidelijk is wat ik bedoel. Mobiele marketing zou in 2015 geen specialisme meer mogen zijn! Hierbij maak ik overigens een uitzondering voor de systeemarchitecten en developers van app’s, het geen een vak apart is en blijft.
De rol als standard media type wordt vanuit het mobiele perspectief vertaald naar innovaties op het gebied van: audience marketing, zoals o.a. targeting (personal advertising/content op basis van geolocatie), profiling op basis van app-fingerprints, wearables, etc. communicatie middelen (oa.native ads, viewability, transparantie en vertaling van alle andere media naar mobiele varianten van deze media, zoals online video en digitale radio/TV) audience engagement, maak je doelgroep deelgenoot van en actief in jouw ecosyteem met citizen journalism, social media en communities on-site en emotionele conversie, direct bestellen en afrekenen wordt eindelijk werkelijkheid de enorme explosive in mobile payment opties en de opkomst van NFC-achtige interacties: iedereen gaat in 2015 met zijn telefoon afrekenen! Programmatic trading, waarmee de regie van audience marketing, ook van mobile, in handen komt van de marketeers zelf in plaats van een reeks aan tussenschakels
In 2015 gaan wij met zijn allen de mobiele mogelijkheden van tablets, smartphones, phablets en wearables voor eens en altijd opnemen in het marketing ecosysteem! Dat houdt in dat het mobiel niet langer het domein is van een select gezelschap… mobiel hoort in de overwegingen van iedere medio director, strateeg of marketeer mee te spelen. In iedere strategie horen mobiele apps, media en mogelijkheden thuis, maar dan als een van de mediatypes en niet als primair doel op zich!
Lejo Duivenvoorde is Country Manager NL bij Delta Projects
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!