Het betreft vooralsnog een test, waarbij de insteek is dat VI de lezer in de toekomst de mogelijkheid wil bieden zelf te kiezen uit meerdere covers. Afhankelijk van de nieuwswaarde van de artikelen in het weekblad kan in sommige weken bijvoorbeeld in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en omgeving een VI met verschillende covers worden uitgebracht.
Staat er een artikel over een derby in de provincie in het blad, dan ligt in die regio een VI met een cover over die wedstrijd in de winkels. En wordt NEC kampioen van de Jupiler League, dan wordt in Nijmegen en omgeving gegarandeerd een VI met een kampioenscover uitgebracht. In de rest van het land komt het weekblad dan uit met een ‘reguliere’ cover.
Hoofdredacteur Tom van Hulsen: ‘We bekijken per week of en waar we een coverwissel gaan toepassen. We zijn benieuwd hoe in het algemeen de reacties zullen zijn, waarbij een volgende concrete stap zou kunnen zijn dat abonnees hun voorkeur voor een cover van een bepaalde club gaan aangeven. Dankzij medewerking van onze drukker en distributeur is dat niet al te ingewikkeld meer en kunnen we die stappen zetten. Voor ons als hoofdredactie is het belangrijk dat de journalistieke onafhankelijkheid gewaarborgd blijft. En vanzelfsprekend, lezers bieden we alleen de cover van zijn of haar voorkeur als er die week een nieuwswaardig artikel over die club in ons blad staat.'
Verder kondigt Voetbal International twee speciale edities aan. Enkele dagen nadat de titelstrijd is beslist ligt er een luxe, 196 pagina’s tellende fotospecial rondom de kampioen van de eredivisie in de winkels, waarna half mei een glossy magazine verschijnt over de Champions League-winst van Ajax in 1995. Op 24 mei is dat twintig jaar geleden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!