Premium

Viltjesavond: ‘Er is meer buiten Amsterdam’

De initiatiefnemers over hun missie om de kloof tussen Utrechts creatief talent en de bureauwereld te verkleinen.

Jan Willem Franken (Han Snel), Ruud de Voys en Nick Batenburg (Die Studio) organiseren komende donderdag alweer de vijfde Viltjesavond, ditmaal bij reclamebureau . Het initiatief wordt belangeloos gerund door en voor de Utrechtse creatieve industrie. ‘Wij geloven dat elk idee op een klein viltje past’, aldus Franken, naast één van de initiatiefnemers, junior creatief strateeg bij Han Snel. Adformatie sprak met Franken over de vorderingen van het initiatief.

Waarom is het belangrijk dat er een Viltjesavond is?

‘Toen Ruud en ik nog op school zaten, kenden wij een groot deel van de bureaus uit onze stad nog niet. Een gemiste kans. We hebben elkaar nodig, de bureaus zijn namelijk actief in een dienstensector, dus zijn ze zo goed als hun mensen. Tegenwoordig vraagt de markt om tech savvy-talenten, die mogelijkheden van de moderne wereld zien. Laten die nou net in Utrecht opgeleid worden, dus zien wij het als ons doel om die twee werelden met elkaar te verbinden.’

Hoe komt het dat Amsterdam zo toonaangevend is vertegenwoordigd in de creatieve scene?

‘Ik denk dat veel bureaus dichtbij het vuur willen zitten. De meeste Nederlandse opleiding ken ik vrij goed, dus ik weet dat in Eindhoven en Utrecht top creatieven worden opgeleid. Utrecht is meer upcoming en dat wordt ook gezien door bijvoorbeeld de overheid. Zo zit de Utrechtse equivalent van de TED-colleges, The Kick, tevens georganiseerd door Born05, Greenberry en Kaliber, altijd stampvol. En werd vorige week nog de Creative Show-off, een soort Mappenavond maar dan in Utrechtse stijl, georganiseerd. Het is zonde dat veel talent uit de stad wegstroomt, omdat ze simpelweg niet op de hoogte zijn van de kennis en kunde van onze bureaus. Er is namelijk meer buiten Amsterdam.’

Waar staan jullie ten opzichten van soortgelijke initiatieven als Ra*w University en JongeHonden?

&;Net als Ra*w organiseren we de avonden bij de bureaus zelf. En een idee hoeft niet uitgewerkt te zijn als je het instuurt. Op een Viltjesavond kom je sparren met leden van creatieve bureaus om je ideeën aan te scherpen. Het kan zijn dat mensen met een eenregelig viltje binnen komen om later op de avond een concept presenteren op basis van een heel andere zin.’
 
Wat hopen jullie ooit met de Viltjesavond te bereiken?

‘Dat wij een serie avonden organiseren waar zowel bezoekers, als bureaus het optimale uit halen. Op een gegeven moment wil je uitgroeien tot een instituut dat naam heeft en dat het winnen van een Viltjesavond net zo goed op je cv staat, als bijvoorbeeld het winnen van een Jonge Honden-avond. Om daar te komen moeten we eerst massa opbouwen, waardoor meer competitie kan ontstaan en het prestigieuzer wordt om te winnen.’

‘Toch zijn de winnaars van één van de eerste Viltjesavonden bij FX, genomineerde voor de , goed terecht gekomen. Iris Holtkuile en Willem van Helvoirt kwamen daar binnen met een viltje en liepen naar buiten met een stage. Daar moeten wij vaker voor gaan zorgen.’
 
Kijk voor meer informatie en tickets voor de Viltjesavond op de .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie