Ok, niet elke vernieuwing is een verbetering. Maar denk je nu echt dat de NS de dienstregeling doorvoert om ons allemaal te pesten? Denk je echt dat Spalding een nieuwe NBA-basketbal introduceert enkel en alleen maar voor haar imago? En denken we echt dat (verbeteringen van) sportartikelen alleen maar op de markt komen 'om maar meer te verkopen'? Als je dat denkt, kun je beter nu stoppen met lezen.
Grappig genoeg zijn het altijd dezelfde type consumenten, journalisten en 'experts' die met commentaar komen. Zeuren is nu eenmaal leuk, en makkelijk. Helaas zijn de argumenten en feiten die bij dat zeuren erbij gehaald worden meestal totale nonsense. Of komen de klachten door een kwestie van onwil, onwil om te wennen aan iets beters. Zoals bij de NBA. Ik lees net dat het altijd de innovatieve Amerikaanse basketbalcompetitie per 1 januari weer teruggaat naar 'de leren bal'. Een overwinning voor de spelers, een verlies voor innovatie in de sport.
De directie van de NBA heeft besloten om de nieuwe bal weer te vervangen door de leren bal. Dit na aanhoudende klachten van topspelers. Volgens de spelers stuitert de nieuwe bal anders en kun je lichte verwondingen aan je handen oplopen. De nieuwe bal, gemaakt van microfiber, werd in het begin van de competitie met veel media-aandacht geïntroduceerd. Het AD en volgens mij ook nrc.next besteedden er zelfs in Nederland hele pagina's aan. De statistieken (doelsaldo, schotpercentage, intercepties) gaven een positief beeld in vergelijking met het vorige seizoen met de oude leren bal. “Maar uiteraard is het oordeel van onze topspelers doorslaggevend”, aldus de NBA-directie.
"Hij stuiters anders?" "Verwondingen aan de handen?" Komt dat door die bal of door al die gouden ringen? Was die bal echt slecht? Ondanks dat hij waarschijnlijk duizenden keren is getest? Of moesten de spelers gewoon even wennen? En dat doen die mannen niet graag natuurlijk, het leven is al zwaar genoeg voor deze multimiljonairs. Maar ik ben een basketbal-leek, dus een fatsoenlijk oordeel kan ik niet vellen.
Ik ben al een tijdje betrokken bij de introductie van de nieuwe officiele WK en EK-voetballen, van adidas. En dat stuit altijd op protest. De ene keer wat meer (Roteiro, EK'04), dan weer bijna niet (Teamgeist, WK'06). Maar met name spelers (keepers vooral) en media hebben altijd wel iets aan te merken. Dat is hun goed recht, zolang de argumenten maar valide zijn. Het ergste zijn echter 'de leken', en dat zijn soms ook mensen die dagelijks over de sport mogen schrijven of babbelen. Zij roepen al snel loze (en domme) kreten. De bal is te licht. Te zwaar. Te klein. Te glad. Te rond. Te hard. Te slap. Ze moesten eens weten, de eisen van de FIFA voor een bal zijn zo streng; echt elke bal voldoet aan die eisen. Zelfs de ballen van de wat minder bekende en goede merken.
Het meeste moest ik afgelopen jaar lachen toen ik een commentator hoorde zeggen; de bal zwabbert, dat komt omdat hij voor het eerst niet meer van leer is. Beste commentator, de bal is al decennia niet meer van leer. Want leer neemt water op, en dan wordt de bal loodzwaar gedurende een wedstrijd. Dan wordt het pas een baksteen.
In de sport is commentaar op vernieuwingen niet nieuw. De eerste keer een kunststof tennisracket stuitte ook op verzet. De eerste keer kunstgras bij hockey. En bij voetbal. Etcetera. En het zal ook niet veranderen. Zolang er conservatieve bonden als de FIFA aan de macht zijn, zolang duurbetaalde spelers niet graag willen veranderen en zolang aan nostalgie klampende sportjournalisten de pen en microfoon hanteren zal dit blijven.
Het hoofdargument dat klagers en journalisten makkelijk kunnen gebruiken is vaak; al die merken en bedrijven introduceren al die nieuwe spullen alleen maar om meer te verkopen. Juist beste journalist. Onzin natuurlijk. Maar zelfs al zou het waar zijn; een beetje je eigen nest bevuilen, lekker slim. Omdat er zoveel geld omgaat in die in jouw ogen te commerciële voetbalwereld, kun jij drie keer per jaar een maand op vakantie, rij je in een dikke (oude?) wagen en woon je in een kast van een (ouderwets ingericht?) huis. Je kinderen lopen in de nieuwste spullen van Nike, adidas, Puma, Reebok, Ralph Lauren, Gucci en Armani Jeans en zelf ben je ook niet vies van cadeautjes van al die (te) commerciële bedrijven.
Enfin, niet elke vernieuwing is een verbetering. Maar meestal wel. Wat wel zeker is van elke vernieuwing, is dat het even wennen is. Anders is eng. Nieuw is lastig. Een goede marketeer en communicatieman/vrouw houdt daar rekening mee bij de introductie. Waar gaan klachten over komen? Uit welke hoek? En hoe kunnen we dat opvangen en voorkomen?
Intussen ga ik snel op zoek naar zo'n NBA-bal van plastic. Wordt een collectors item lijkt me zo! En voor de 'zeurders' onder ons; kom maar op met die klachten op dit stukje, de basketbal, de adidas-ballen, de NS-dienstregeling en alle andere vernieuwingen!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!