Kenners uit het vakgebied en aanwezige bureaus gingen er de discussie aan: wat is de waarde voor de creatieve industrie - en welke consequenties heeft de opkomst van digital design heeft voor de Nederlandse bureauwereld?
Online communicatie en daarmee digitaal design is de snelstgroeiende inkomstenbron voor de Nederlandse bureauwereld. Niet alleen zakelijk gezien is dit interessant, ook de kwaliteit van het Nederlandse werk bewijst dat Nederland kan wedijveren met de wereldtop. In dat kader deelden Bert Hagendoorn en Nils Adriaans hun bevindingen uit het maken van de speciale Creatie over Dutch Digital Design, die eind volgende week verschijnt.
De bevindingen werden gedeeld met zo’n 50 aanwezigen van de VEA bureaus. Publiek en kenners uit het vakgebied reageerden op de punten die naar voren waren gekomen tijdens het maken van de Creatie, elk vanuit hun eigen expertise: Sandra Krstic (DDB & Tribal Amsterdam), Stephan Fellinger (SpinAwards), Nik Nieuwenhuijs (Code d’Azur) en Franklin Heijnen (Mirabeau).
Gastheer Dick Buschman (Achtung!) heette als VEA bestuurslid en gastheer iedereen welkom, waarna Bert Hagendoorn kort iets vertelde over het Dutch Digital Design initiatief. Daarna schoof Nils Adriaans, chef redactie van Creatie, aan - om vragen aan de aanwezigen te stellen.
Onder de vragen die voorbij kwamen: heeft Nederlands digitaal werk een herkenbare signatuur, of eerder een herkenbare Nederlandse mentaliteit? De Hollandse mentaliteit, die hem zit in de nuchterheid, open houding, oplossingsgerichtheid en functionaliteit is het meest onderscheidend. Maar in die nuchterheid zit ook een gevaar: ons 'doe maar normaal' zit in de weg: we moeten trotser zijn, meer naar buiten treden.
Het vinden van geschikt jong talent blijkt voor bureaus een uitdaging. Succesvolle Nederlandse creatieven worden geworven vanuit het buitenland en Nederlandse bureaus werven buiten Nederland. Wat ook naar voren kwam was de eigen verantwoordelijkheid: een punt dat voor iedereen, voor jong talent, bureaus en brancheorganisaties geldt: om het vak naar een volgend niveau te brengen door verdieping en samenwerking.
Ook werd gesproken over de kans die er nu ligt, met de groei van digitaal als inkomstenbron. Een luxe positie, maar wel een kans om aan te grijpen - om een succesvolle industrie uit te bouwen. Tot slot werd er ingegaan op de toekomst: digital als label zal steeds minder belangrijk worden. Bureaus moeten beseffen dat alleen echte integratie van creativiteit met technologie de volgende stap gemaakt kan worden.
Voorzitter van de VEA, Cees Wijnnobel, dankte alle de aanwezigen. Uit de feedback van de bezoekers werd duidelijk dat men zich ervan sterk bewust is dat we een interessante periode ingegaan zijn van vrijwel continue transitie - waar in hoog tempo bestaande kaders verdwijnen en nieuwe nog niet zijn gevonden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!