Online en duurzaam waren de dikste rode draden die door de RAI-ruimten gesponnen waren. Veel karton, o.m. om op te zitten, en de groene drukker bijvoorbeeld. En online marketing, social media. Er is veel, heel veel en het is overweldigend. Aanbod aan marketeers, om in de slag om de gunst van de klant het verschil te kunnen maken. Marcom10 dus. Twee dagen waarin marketingbepalend Nederland even zelf in de rol van overdadig aangesproken consument verkeerde.
aandacht
Mooie aanleiding voor een poll? Waarvoor kies je, waar sta je bij stil, door wie laat je je nader informeren en voor wie overweeg je na zo’n beursdag een vervolgcontact of misschien zelfs verlenen van een opdracht? Of: hoe voelt het om consument te zijn in een omgeving waarin de impulsen multivocaal en –focaal zijn en er van alle kanten aan jouw aandacht wordt getrokken?
Wat mij nu het meest is bijgebleven? De oude wijsheden die ook de uitgangspunten voor de nieuwe tijd zijn, denk ik toch.
verhaal
Het verhaal van ‘storytelling’, zo oud als er mensen in groepen leven en met elkaar verbonden zijn. Nu ook online, als de verbindende schakel tussen de leden van communities. Ab Talmon* heeft er een overtuigende visie over. Verhalen zijn de vertaalde gemeenschappelijke ervaring, de mores en de verbindingscode tussen degenen die verbonden (willen) zijn. Weet je als samenleving, bedrijf en merk met jouw verhaal de verbindende schakel te zijn, dan ben je binnen in de harten van de (doel)groep.
Alle verhalen? Nee, echte verhalen. Het moet wel kloppen. Mensen kiezen niet op rationele basis en overweging, maar op emotie en gevoel. Dan Hill** overtuigde met zijn presentatie daarover. “What’s the story in it”, vroeg hij ook. Waarom won Barack Obama het van de ‘zekere‘ democratische kandidaat Hillary Clinton in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen? Omdat Barack ons benadert met een ‘true smile’. Geloofwaardig, echt en ontwapenend.
Contact van binnen naar binnen en verder dan alleen de buitenkant van de ‘social smile’. Authenticiteit, echtheid en geloofwaardigheid. We registreren het met onze rechterhersenhelft. Feilloos. En kiezen op basis daarvan. Het verdere verhaal is niet meer dan aanvullend. We besluiten eerst en vooral op emotie en rationaliseren die keuze daarna tot een voor ons kloppend geheel. Goeie deal… omdat ik er al voor gekozen had voordat ik ‘m maakte. Het goede verhaal erbij? Spanning, conflict – tegenstellingen als goed en slecht, oud en nieuw.
Welke emotie de meeste aandacht mobiliseert? Verwondering. Dat zorgt voor een 'shut up and listen'-reactie in je brein.
glimlach
Zo bleef m’n aandacht hangen bij de fotowand van Jos!***. Simpel, leuk, warm. Niks digitaals aan ook. Emotie dus. Kartonnen fotolijstjes die samen op die wand een mooi totaalbeeld en sfeer op wisten te roepen. Gaat dat het dan goed doen als product? Vast wel. Als alles klopt. Oud en nieuw. Fotolijstjes. Appellerend aan vroeger. Foto's vertellen verhalen.
Shut up and listen to the story? Het riep bij mij in elk geval een glimlach op.
________________________________________________________
*) www.talmon.nl/storytelling
**) een eerdere presentatie van Dan Hill over deze onderwerpen is te vinden op Vimeo: vimeo.com/7048175
***) www.josbv.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!