Trend: havervlokken tegen dufheid

De nieuwste marketingtrend in de VS: …food marketeers die aangeven dat consumenten lusteloos zijn en daarom hun producten moeten kopen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En dan vooral producten met havervlokken, zoals havermout

Het nieuwste modewoord is ‘duurzame energie’, schrijft .

Vele producten waaronder graan, snacks en zelfs hondenvoer gebruiken ‘energie’ als selling point.

Quaker

Zo is er PepsiCo met Quaker. De nieuwe campagne bestaat uit een die mensen knikkebollend laat zien in de bus, op het werk en thuis. De consument kan de ‘menselijke energiecrisis’ tegengaan met de ‘goede energie van Quaker’ van havermout.

Quakers chief marketing officer Justin Lambeth: ‘De moderne moeder omarmt de chaos. Ze zijn niet op zoek naar ontsnapping, maar willen juist een goede energiebron voor de dag.’

De campagne bestaat uit een microsite die het energieniveau van de natie in realtime in kaart brengt met het scannen van tweets op termen als moe, wakker, alert en uitgeput.

Het merk werkt ook samen met (betaalde content) via een driemaandelijkse ‘Human Energy Index’. Quaker bekijkt hierbij ook het energiegehalte

Belvita ontbijtbiscuitjes

Mondelez International heeft een nieuwe campagne met de naam gelanceerd voor zijn Belvita ontbijtbiscuitjes. In de bijbehorende zie je een vrouw die een duizelingwekkende reeks van activiteiten onderneemt en dat kan ze dankzij de koekjes die ‘de hele ochtend gestage energie geven’.

Consumenten kunnen met de hashtag # MorningWin naar twitteren om persoonlijke certificaten, video&;s en echte en virtuele trofeeën te winnen, aangepast aan de geleverde prestatie.

Post Foods heeft een nieuwe lijn van Honey Bunches of Oats cereal gelabeld as ‘Morning Energy’ vol met ‘vol met volkoren , eiwitten en vezels’.

Nestlé Purina Petcare

Zelfs hondenvoer worden met ‘energie’ op de markt gebracht. Nestle Purina Petcare komt met ‘voedzame en eiwitrijke’ repen voor hondjes.

Wat ten gronde ligt aan deze marketinginspanningen is de veranderde houding van consumenten, zegt Amanda Topper, voedingsindustrie-analist bij marktonderzoeker Mintel tegen AdAge. In plaats van op zoek naar een kant-en-klare snelle energie fix via bijvoorbeeld een energiedrankje zijn consumenten volgens haar op zoek zijn naar ‘duurzame energie’, vooral met een hoog eiwit-en vezelgehalte van voedingsmiddelen.

Er wordt ook vol ingespeeld op populariteit van havermout.

Onderzoeksbureau Mintel ziet dat de markt van warme graanontbijten, waar havermout ook onder valt, in de VS groeit. In de jaren 2011-2013 steeg de omzet hierin met 7,2 procent – bijna 1,4 miljard dollar.

Het bureau verwacht dat deze groei nog wel even blijft doorgaan vanwege de aangenomen voordelen voor de gezondheid. Het segment koude granen is nog veel groter, maar voelt wel de gevolgen. De omzet daalde met 0,7 procent in de periode 2011-2013.

Reden voor Kellogg Co om ook in de groeiende markt te stappen met Special K Nourish Hot Cereal , een meergranenmix van ‘superfoods’ als quinoa, haver, tarwe en gerst met gedroogde vruchten en noten. 

Justin Lambeth van Quaker tegen AdAge: ‘Consumenten kennen en begrijpen de voedingswaarde van havervlokken. Maar ze denken dat het in een klein aantal producten zit zoals havermout.’

De taak van Quaker is volgens hem ‘de veelzijdigheid van haver aan te tonen en de energie van die havervlokken in een groot aantal verschillende producten aan de consument te laten zien.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie