Het is vaste prik na de feestdagen, het voornemen gezonder te gaan eten. Ook dit jaar zijn alle snacks verbannen in de hoop het langer vol te houden dan vorig jaar. Maar het chipsschap in de supermarkt wordt met de week aantrekkelijker en moeilijker te weerstaan. Lay’s biedt nu een mogelijkheid om gezonder te snacken met Lay’s Pops. Doordat de Pops gepoft zijn in plaats van gefrituurd, bevatten ze 50 procent minder vet. Let wel: 50 procent minder dan alle andere producten gemiddeld in het chips- en zoutjesschap. Shelly van Winden en Renske Greven van MarketResponse vroegen zich af of men gelooft in deze nieuwe, meer gezonde chips.
Slechts ‘een beetje’ aansprekend
De nieuwe variant van Lay’s is redelijk bekend, maar niet erg aansprekend. Iets minder dan een kwart vindt de chips (heel erg) aansprekend, de grootste groep vindt de chips juist (helemaal) niet aansprekend. Uiteindelijk toont slechts één op de drie dermate interesse in de chips dat zij ze wel zouden willen kopen. Van een nieuw product van een gevestigd merk als Lay’s mogen we meer verwachten. Dus wat gaat er mis?
Geen geloof in de smaak
Lay’s Pops claimt een lichte en knapperige snack te hebben waarvan je niet eens merkt dat deze 50 procent minder vet bevat. Men gelooft wel dat de chips minder vet bevat doordat deze gepoft is, verwacht niet dat dit geen effect heeft op de smaak. Van degenen die interesse tonen, denkt een kleine meerderheid dat de chips net zo lekker is als gewone chips. Degenen die de chips het voordeel van de twijfel geven, tonen interesse.
‘Zou het wel eens willen proberen, kijken of de smaak inderdaad niet zoveel afwijkt. Minder vet is altijd meegenomen. De grootste chipsverbruikers zijn onze kinderen. Het zal er vanaf hangen wat zij ervan vinden of het bij een eenmalig proberen blijft.’
Gezonder maar niet gezond
Men eet graag verantwoord en gezond. Ondanks dat de Lay’s Pops gezonder zijn dan het gemiddelde zoutje maakt dit het in de ogen van de consument nog niet verantwoord en gezond. Het is het zoveelste ongezonde product dat claimt gezond(er) te zijn. Degenen die interesse tonen vinden dit ook, maar zien wel in dat de chips gezonder zijn dan gewone chips.
‘Omdat het toch minder slecht is dan gewone chips en lekker luchtig, niet zo vet.’
Prijs hoog maar niet té duur
Nadat we de prijs bekend maken, verliest 60 procent alsnog interesse. Uiteindelijk geeft 13 procent aan de chips te kopen nu ze de prijs weten.
‘Al met al kan ik nog steeds met een gerust hart het chipsschap voorbijlopen. Wellicht ben ik te overtuigen als Lay’s in mijn supermarkt zou staan om mij de chips te laten proeven. Dan zal ik ze zeker het voordeel van de twijfel geven.’
Lees deTop of Flop in Tijdschrift voor Marketing nummer 3
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!